Aldin "Red" LeGrand bouwde met 2 vrienden een race-auto met Renault onderdelen om mee te rijden in een van de competities van de Formula Racing Association.

Ze hadden daarmee zoveel succes dat er vraag kwam naar hun ontwerpen en dus werden er meer LeGrand's gebouwd. Ondanks het feit dat er veel zijn gebouwd en er goede resultaten mee zijn gehaald is het een relatief onbekend merk. Maar gelukkig is er internet en na een artikel in een Fiat 850 groep op Facebook kwam ik in contact met de zoon van één van de ontwerpers van LeGrand. Maar eerst wat algemene info.

De "Mk1 Cheetah" van 1963 werd ontwikkeld op basis van de ervaringen met de Renault Specials en kreeg een BMW 700 tweecilindermotor met 76pk.

LeGrand Cheetah

In de jaren daarna zijn er veel auto's gebouwd waaronder ook monoposto's (formule 3,4, V en Ford) waarover je HIER kunt lezen.

Le grand race cars

En dan krijg ik natuurlijk de vraag "En wat heeft dat dan te maken met een Fiat 850?" met als antwoord: "LeGrand heeft ook een paar auto's gebouwd met Fiat techniek: zowel motoren/transmissies van de 600 als de 850 werden gebruikt". Dit is één van de ontwerpen, de Mk2.

Het succes van de Mk1 werd onmiddellijk omgezet in de Mk2, een H Modified sportracer. De Mk2 was in feite een verbrede Mk1 met een carrosserie van een sportwagen, maar er was ruimte voor motoren van de BMW tot een SAAB tweetakt-driecilindermotor. De Mk2 was ook een winnaar, en veel records in de H Mod-klasse werden gebroken door Bruce Eglington. Bijna alle ontwerpen waren een samenwerking, waarbij een ontwerper en Red als meesterfabrikant over hun schouder meekeken en indien nodig input gaven.

Le grand race car met Fiat 850 techniek
LeGrand #15

Le grand race car met Fiat 850 techniek
LeGrand #108. Deze kan, vanwege zijn eerste bouwjaar, ook een Fiat 600 motor gehad hebben!

Le grand race car met Fiat 850 techniek

Le grand race car met Fiat 850 techniek

De informatie van Christopher Griffith over de auto in de foto's:

"#15 is een Mk2 LeGrand, gebouwd in Zuid-Californië en wordt aangedreven door een Fiat 903cc motor. Mijn vader (John) werkte voor Red en maakte alle technische tekeningen voor deze auto en de meeste andere LeGrands. Ik geloof dat auto #108 in de link de originele auto van mijn vader was die hij in 1963 bouwde. LeGrands werden aangedreven door BMW's, Fiats, Saabs en één werd zelfs aangedreven door een Norton-motorfietsmotor. De originele klasse vereiste alleen dat de cilinderinhoud onder de 850cc lag."

Dit is John Griffith bij het buizenframe van #15:

LeGrand Griffith

Het ontwerp werd later ook aangepast om een V8 in te verstoppen.
Le grand race car

Ik kwam deze "foto's van foto's" tegen op XWebforums maar kan over de auto's met Fiat techniek verder weinig vinden. Ik houd me aanbevolen voor meer informatie zodat ik dit artikel kan uitbreiden.
De velgen zijn trouwens ook een ontwerp van LeGrand; ze waren superlicht en konden door LeGrand zelf gemaakt worden, dus hoefde er geen gieterij ingeschakeld te worden.

Le grand race car met Fiat 850 techniek

WIl je meer weten over de race-auto's van LeGrand, klik dan HIER

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.