850 astech dsr

Astech was het bedrijf van Dale Tholen in San Diego, Californië waar onderdelen voor race-auto's werden ontwikkeld en gemaakt. Ook werden carrosserieën voor deze auto's gebouwd. De auto die je hier ziet is de enige van de vijf gebouwde exemplaren waarin nog steeds de op de Fiat 850 gebaseerde motor zit. Er zijn er nog 3 bekend maar daarin zitten motorfietsmotoren.

Fiat 850 astech 1972

Fiat 850 astech 1972

Een fotoalbum vind je HIER en een filmpje met lopende motor HIER.

Deze Fiat Astech D-Sports Racer-raceauto uit 1972 wordt dus aangedreven door een motor gebaseerd op het Fiat 850 903cc blok (achterstevoren gemonteerd zoals ook bij de Formula 850) waarvan de cilinderinhoud nu rond de 950 cc zou moeten zijn.  De cilinderkop is een door PBS-gebouwde 8-poorts crossflow-kop, met Weber 40 DCOE-carburateurs.
Dale Tholen ontwikkelde ook een originele Astech crossflow-kop met inlaatspruitstuk:

Fiat 850 astech cilinderkop

Fiat 850 astech cilinderkop

Fiat 850 astech cilinderkop

Deze Astech heeft 10 jaar gereden in de SCCA-klassen HSR en VARA. De laatste race was in 2017 en was in zijn tijd altijd een top 3-finisher

Fiat 850 astech motor

Wat gegevens van de auto:

Motor en versnellingsbak:

- Boring: 66mm, Slag: 68 mm krukas, met drijfstangen van de 903cc motor.
- Hoge compressiezuigers
- Totale cilinderinhoud: 930 cc
- PBS Engineering-nokkenas met hoge lift
- PBS-cilinderkop met 8 poorten en iets grotere kleppen)
- Dubbele Weber 40DCOE carburateurs.
- PBS waterpomp in "shorty"-stijl
- PBS-carter
- "reverse-flow" smering waardoor het gebruik van een externe oliefilter en een externe oliekoeler mogelijk is.
- Transmissie is een Webster met 5 versnellingen.
- Alle motormodificaties en montage van deze auto werden gedaan door PBS Engineering. Volgens de eigenaar bedraagt het geschatte aantal pk's van deze motor 85-90 pk.

Onderstel en carrosserie:

- Remmen: Schijfremmen op 4 wielen.
- Wielophanging: Eigen ontwikkeling
- De carrosserie is van glasvezel en zelfs de mal voor de voorkant bestaat nog.
- Het gewicht is 415 kg.

Fiat 850 astech ophanging voor

Fiat 850 astech ophanging achter

Fiat 850 astech ophanging

 

De dochter van Dale Tholen, Kerry Rauch, racet nog in een Astech, die oorspronkelijk een Fiat 850cc-motor had, wat in die tijd de maximaal toegestane motorinhoud was.
Later werd de auto uitgerust met een Nissan 1300cc B210-motor en vervolgens geüpgraded met een Motec-brandstofinjectiesysteem.
In 1997 werd de auto uitgerust met een Worth Kawasaki ZX-10-motor, zoals deze in 2000 was geconfigureerd. Die laatste versie zie je hier:
850 astech kerry rauch

Cookies?
Cookies?