Op internet kwam ik deze Fiat 850 Coupé met compressor tegen en dat is een beestachtige creatie, puur voor snelheid gebouwd. Ik ontdekte een tijdje geleden dat zoiets al veel langer geleden ook is gebeurd: in 1965 in Spanje, op een Seat 850 Coupé. De opbouw werd gedaan door Ricardo Marín met een Vica-Stromberg supercharger.

De compressor werd met een eenvoudige steun met vier bouten gemonteerd op de motor en de aandrijving is heel eenvoudig. Hij begint pas te werken bij de laatste twee milimeter slag van het gaspedaal (kick-down). Een nok op het asje van de gasklep drukt op een schakelaar die een koppelingsmechanisme activeert zodat de compressor begint te werken. Rijd je zonder het gaspedaal volledig in te drukken, dan werkt de compressor niet en is het gebruik vergelijkbaar met dat van een normale auto. De compressor heeft geen smering nodig, omdat hiervoor de oliedampen worden gebruikt van de carterventilatie.

De overdruk is normaal 40 kPa (400 g/cm2 - 5.7 psi) maar het systeem is ontworpen op een maximale overdruk van 90 kPa (900 g/cm2 - 12,8 psi). De Coupé-motor zou dat ook moeten aankunnen. Hiermee moesten de prestaties ruim voldoende zijn als op moeilijke momenten meer plezier van je motor wilde.

Volgens Marin was dit systeem niet ontwikkeld voor race-competities omdat de langdurige hoge belasting funest zou zijn voor de motor, die verder niet aangepast is (behalve dan andere klepspeling, opnieuw afstellen van de ontsteking en steviger aanhalen van de cilinderkop).

En als je er wel mee wilde racen? In de Spaanse competie gold dat er dat dan de cilinderinhoud met een factor 1.4 werd verhoogd en daarmee deelgenomen zou moeten worden in de klasse vanaf 1300cc.

In het Spaanse blad VELOCIDAD van 13 juli 1968 werd een van deze Coupés met compressor getest en er werden zeer goede resultaten mee behaald. De auto had zevenduizend kilometer op de teller en er was met compressor al vijfduizend mee gereden.

In de gebruikelijke sprint-tests over 400 en 1000 meter werd op de 400 meter een tijd van 17 seconden gehaald en op de 1000 meter 34,4 seconden.

Als je deze tijden vergelijkt met die van de standaardauto, die 20 seconden nodig had voor de 400 meter en 40 seconden op de 1000 meter kun je vaststellen dat ze erg goed zijn en de effectiviteit van het systeem bewijzen.

Het brandstofverbruik hing natuurlijk volledig af van hoe de compressor wordt gebruikt. Bij normaal rijden op de weg steeg het verbruik met 0,8 liter per honderd kilometer en als je de compressor 6 procent van de gereden afstand zou gebruiken steeg het verbruik met twee liter per honderd kilometer.

De testers waren van mening dat de mootage van de compressor voordelen bood zonder de problemen die een opgevoerde auto kon opleveren zeker omdat het verbruik niet buitensporig toenam. De aanschafprijs (17.000 pesetas inclusief montagen en afstellen) vonden ze wel nogal hoog.

Seat 850 coupe met compressor

Seat 850 coupe met compressor

De enige wijziging aan het dashboard was de toevoeging van de boost-meter.

Seat 850 coupe met compressor

Bron: VELOCIDAD  / Forcano en Crous

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.