Het zal wel een punt van discussie blijven: is de Fiat Abarth 1600GT nou gebaseerd op een Fiat 850 of niet?
Volgens mij wel want de auto staat op het onderstel van een OT 1000 al heeft hij dan een OT 1600 motor met dubbele bovenliggende nokkenas.
(ik vond ook een vermelding dat er een onderstel van een 1000 TC is gebruikt)
Hij werd getekend door Giorgetto Giugiaro (een voormalig ontwerpgenie bij Ghia en Bertone) voor zijn nieuwe studio ItalDesign en het prototype werd voor het eerst getoond op het Salon van Turijn in oktober 1969.
De Fiat Abarth 1600GT was een model, gebaseerd op het OT1600-onderstel, met een wigvorm zoals dat een trend was in de jaren zeventig. Het was een echte 2+2 coupé.
De lijn vanaf het front loopt helemaal door naar achteren en de C-stijl aan de achterkant van het dak heeft een grotere massa om de neus een scherpere uitstraling te geven. Er kan worden gezegd dat het een avant-garde ontwerp is dat als een van de eersten de styling van latere supercars had. Met een hooge van 110cm kun je bijna overal onderdoor.
Het prototype was uitgerust met dezelfde motor die werd gebruikt in de OT1600; de 1592 cc viercilinder DOHC motor leverde een vermogen van 145 pk en de maximale snelheid van 240 km/uur werd bereikt via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De prestaties overtroffen het niveau van de toenmalige auto's met 1600cc-motoren ruim.
Let hier eens op de verfijnde styling: hoewel hij de motor achterin heeft (omdat hij gebaseerd is op de OT1600), is het ontwerp van de achterkant heel strak, zoals ook de latere ontwerpen van Giugiaro. Auto's met een achterin geplaatste motor hebben vaak een rooster op het achterpaneel voor koeling, maar deze 1600GT heeft dat niet. De koelopeningen zijn "nonchalant" geïntegreerd in de onderrand van de achterruit en onder de bumper.
Ook is het met de motor achterin nodig om een inlaatkanaal voor de lucht voor de motor op te nemen in het ontwerp; vaak zijn die erg zichtbaar. Giugiaro heeft dit probleem slim opgelost door een spleet aan de achterkant van het achterste zijraam als inlaat te laten dienen.
Deze oplossingen zorgen er voor dat zowel de zijkant als de achterkant er erg clean uitzien.
De Fiat Abarth 1600GT was een voorbode van de nieuwe mogelijkheden voor Abarth, maar vanwege de arbeidsconflicten in Italië die eind jaren zestig begonnen en die jaar na jaar erger werden, kwamen de financiën van Abarth onder druk kwamen te staan. Door de verslechtering van de Italiaanse economie werd de Abarth opgenomen in Fiat en bleef de Fiat Abarth 1600GT een prototype dat nooit in productie werd genomen.
De gegevens:
- Totale lengte: 3800 mm
- Totale breedte: 1565 mm
- Totale hoogte: 1100 mm
- Wielbasis: 2045 mm
- Voertuiggewicht: 674 kg
- Motortype: watergekoelde viercilinder DOHC
- Totale cilinderinhoud: 1592 cc
- Maximaal vermogen: 145 pk/7200 tpm
- Transmissie: handgeschakelde 5-versnellingsbak
- Maximale snelheid: 240 km/u