Zoals bij veel andere Fiat 850's ontbraken ook bij mijn auto de panelen links en rechts van de motor. Daar kun je laconiek over doen maar die panelen hebben koeltechnisch een belangrijke functie: ze zijn essentieel om de optimale werking van het koelsysteem te garanderen.

De Fiat 850 had als een van de eerste auto's een "gesloten" koelcircuit; het koelsysteem werkte met een mengsel van gelijke delen Paraflu 11 en (gedestilleerd) water. De totale inhoud van het systeem is 7,5 liter.
Paraflu 11 (ethyleenglycol) verhoogt het kookpunt van water van 100 naar 115°C. Wanneer de verhouding Paraflu/Water niet 1 op 1 is loop je kans dat de motor gaat oververhitten. Dit gebeurt ook wanneer de radiateurdop niet goed werkt of wanneer blaadjes of andere vervuiling in de motorruimte aanwezig zijn.

Zoals we allemaal weten zal, in dit gesloten circuit, zodra de radiateur te vol raakt (omdat het koelmiddel in volume toeneemt wanneer de temperatuur oploopt), de radiateurdop openen en het overtollige koelmiddel naar het expansievat stromen. Dit proces wordt omgekeerd wanneer de systeemtemperatuur daalt.

Belangrijk in dit hele verhaal is dat het hele systeem is berekend op de aanwezigheid van de panelen links en rechts van de motor. Ontbreken die dan zal het evenwicht verloren gaan en is oververhitting het gevolg.

Nou had ik geluk en vond ik in een stapel onderdelen het paneel dat links hoort en dat was in uitstekende staat. Een rechterpaneel vond ik ook maar dat was zo gedeukt dat ik er niets mee kon.

Omdat ik ook een oliekoeler gemonteerd heb besloot ik om het rechterpaneel zelf te maken. Tripje naar de bouwmarkt voor een plaat aluminium en een meter platte aluminium staaf.
Verder wat popnagels en schuimband geregeld, ik kon aan de gang.

Fiat 850 oliekoeler
De oliekoeler van boven gezien.

Dit paneel werd gemaakt; aan de onderkant de geleider bij de oliekoeler:Fiat 850 paneel motorruimte rechts

Zijaanzicht; rechts dus de geleider bij de oliekoeler:
Fiat 850 paneel motorruimte rechts

Vooraanzicht; de kromming is gemaakt met een platte aluminium staaf van 20*4 mm:Fiat 850 paneel motorruimte rechts

Fiat 850 paneel motorruimte rechts

En zo zit hij onder de auto:
Fiat 850 paneel motorruimte rechts

Nog wat wetenswaardigheden:

Ook als bij de 850 de motorkap gedeeltelijk open staat zal de hete lucht weer opgepakt worden waardoor oververhitting kan ontstaan. De motorkap openzetten om hete lucht te verdrijven is alleen bruikbaar bij een stilstaande auto. De motorkap openen op de 850 is alleen maar nuttig voor het aerodynamische effect om meer neerwaartse druk achteraan te krijgen. Voor de koeling tijdens rijden is niet nodig.

Fiat 850 onderzoek koeling door Quattroruote

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Belangrijk om te weten zijn de verschillen tussen de Fiat 850 en Seat 850 op het gebied van de motorkoeling:

  1. De radiateur van de Seat is opgebouwd met meer rijen (3) dan die van de Fiat modellen en heeft daardoor een grotere koelcapaciteit. Vanwege dit verschil is het niet mogelijk diverse onderdelen onderling te gebruiken: Luchtgeleider, rubber tussen carrosserie en radiateur en de veren waaraan de radiateur is opgehangen.
  2. Verder zijn de waterafvoerslang en de bijbehorende klem anders.
  3. Omdat de druk in het koelsysteem bij de Fiat 850 groter ( 1 bar) is dan die van de Seat (0.8 bar) kan ook de radiateurdop niet worden gewisseld tussen de merken.
  4. Tenslotte zijn ook de retourslangen van het kachelhuis niet hetzelfde.

_________________________________________________________________________________________________________________________________



Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.