Na de frustratie van vorige maand (een paar dagen extra werk om de passing weer terug in de carrosserie te krijgen) zijn bijna alle zaterdagen in Januari besteed om de body eindelijk spuitklaar te maken. Veel plamuren, schuren, weer plamuren en weer schuren en tenslotte uitblokken om de perfecte gladheid te krijgen. Op 31 januari is er een laatste laag nat-in-nat opgezet als voorbereiding van de kleurlaag.

Na het schuren van de plamuurlaag wordt een laag zwart poeder op de auto gewreven. Nadat die laag is afgeschuurd blijven er hopelijk geen donkere vlekjes achter; gebeurt dat wel, dan moet je weer plamuren en schuren.

Schuren-1 Schuren-4

Om te controleren of er echt geen foutjes inzitten wordt het plaatwerk nat gemaakt met ontvetter. Door de glans die je dan ziet kun je de imperfecties makkelijker vinden:

Schuren-2 Schuren-3

Niets te zien, dus perfect voorbereid om gespoten te worden. Al dat geschuur zorgt wel voor veel stof trouwens.

Als laatste aktie voor de kleur wordt gespoten krijgt de 850 eerst nog een nat-in-nat laag die er voor gaat zorgen dat de lak mooier "gaat liggen". Dat doen we op vrijdagavond en laten die laag aan de lucht drogen. Niet alleen de carrosserie maar ook alle losse delen krijgen deze behandeling.

Spuiten-2 Spuiten-3

En dan eindelijk is het zo ver: we gaan kleur spuiten! En mooi: Glasurit was in de jaren 60 en 70 een van de lakleveranciers van Fiat.

Spuiten-1 Spuiten-5

Spuiten-6 Gespoten-1

Er zijn twee lagen Basecoat en twee lagen transparante lak gezet. Na een heel weekend aan de lucht drogen is deze 850 eindelijk klaar om naar huis te komen!

 

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.