Sex sells!

abarth scorpione

Omdat de verkoopcijfers van Abarth halverwege de jaren '60 bleven dalen moest er wat gebeuren. In 1968 werden er slechts 232 Abarths verkocht, vergeleken met 370 in '67, 690 in '66 en bijna 1000 in '65. Abarth presenteerde op de Autosalon van Parijs in 1968 de 1300 Scorpione, gebaseerd op de coupé van carrosseriebouwer Lombardi (zie voor meer info mijn andere artikelen over deze auto) en daarmee verraste hij het publiek.

Waar de Lombardi nog een Fiat 850 motor had en daarmee, dankzij het lage gewicht van 630kg, 160 km/u haalde was dit voor Abarth niet genoeg dus die lepelde er de Fiat/Abarth 1300cc, afgeleid van de 124, in en daarmee werd 185 km/u bereikbaar.

De auto was zeer laag: 1,05 m. Dat is 8 cm lager dan een Renault Alpine! Instappen is niet het juiste woord: je valt erin en stoot je hoofd tegen het dak; je zit met je ogen op de hoogte van de achterbumper van andere auto's. Daarnaast is deze auto onpraktisch voor dagelijks gebruik want er is ook geen bagageruimte en achter de rugleuningen kun je weinig kwijt.

Toch vallen die beperkingen in het niet bij de andere eigenschappen van de auto; voor die tijd was het silhouet nog weinig bekend en daarmee was de auto heel spectaculair. Veel mensen zullen omgekeken hebben als er een voorbij kwam. Als je in december 1969 het tijdschrift Echappement had gekocht kon je het volgende lezen: "Het minste wat we kunnen zeggen is dat deze auto niet onopgemerkt blijft. Hij laat niemand onverschillig: jong, oud, dames en heren kijken nieuwsgierig of jaloers naar de auto, ongeacht leeftijd of smaak."

abarth scorpione

abarth scorpione

Ik vond de foto's op de Instagrampagina van Emiliano del Bue. Hij heeft prachtige foto's van prachtige Italiaanse auto's.

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.