Laatste bijdragen
- Trouwen in een Fiat 850 Coupé
- Introductie Fiat 850 in Geneve (met nieuwe foto)
- De verschillende Fiat 850 Pick-ups (update)
- Fiat 850's op foto's (update)
- Nog een Fiat 850 in Breda
- Nog een paar Fiat 850's in Breda
- Nog een paar Fiat 850's in Breda (nog maar een keer)
- De Fiat 850 Coupé, Absolutely Stylish (update)
- Een opschroef oliefilter voor de Fiat 850
- Fiat 850 Doorvoer tunnel naar motorruimte (update)
Fiat 850 Folders
In 1965 kwamen de Fiat 850 Coupé en Spider uit en Leonard Lang, de importeur, verzorgde een nette folder waar beide auto's in werden gepresenteerd.
Omdat misschien niet iedere Nederlandse Fiat 850 liefhebber deze folder heeft kun je hem hier bekijken.
In 1965 kwam de Fiat 850 Coupé uit en Deutsche Fiat Aktiengesellschaft in Heilbronn, de importeur, verzorgde een nette folder waar de auto in werd gepresenteerd.
Omdat misschien niet iedere Fiat 850 liefhebber deze folder heeft kun je hem hier bekijken.
De marketingafdeling van Fiat zorgde ervoor dat in alle landen waar de Fiat 850 verkocht werd met één stem gesproken werd: De Fiat 850 was de auto van vandaag!
De Nederlandse folder:
Omdat misschien niet iedere Nederlandse Fiat 850 liefhebber deze folder heeft kun je hem hier bekijken.
Op alle folders werd de mantra " de auto van vandaag! " ruim uitgedragen. Tot op heden heb ik deze gevonden:
En dan zijn er nog deze, van een latere versie:
Met wat geluk kreeg ik deze mooie folder uit de Verenigde Staten te pakken. Alle modellen van de Fiat 850 worden er in getoond en de afbeeldingen zijn weer eens wat anders dan in de Europese folders. Een klik op deze afbeelding opent de folder in nieuw scherm.
Zo te zien inderdaad "the young place to be":
In Nederland deden ze het in een folder met alle modellen wat minder spannend:
Ook hier geldt: als je het groter wilt zien klik je op de afbeelding.
Frankrijk is zo te merken wel een goede vindplaats voor Fiat en Seat folders. Met deze, voor de Seat 850 Especial Luxe, ben ik best blij en die deel ik dus graag op deze site.
Het komt zelden voor dat ik aan de Balkan denk maar vandaag was dat het geval toen ik een kleine folder langs zag komen met gegevens van de Fiat 850 en de Fiat 850 Coupé er in. Ik kan hoogstens raden wat er staat maar het kan voor een Fiat 850 liefhebber niets nieuws zijn.
Voor de mensen die twijfelden of de Fiat 850 wel bij de tijd was en ze er wel een moesten kopen had Fiat een advertentie die alles duidelijk maakte:
Waarom?
Nou daarom! Wel 10 redenen:
Of dat nu nog zo actueel is kun je betwijfelen maar 60 jaar geleden was de 850 zeker up-to-date.
"Een wagen voor elke wens en welstand" dat was de lijfspreuk van Fiat in Nederland voor we allemaal Blijde rijders werden. Met die titel werden verzamelfolders voor de modellen uitgevoerd. De sfeer van de folders ademt die van de jaren 60: strak en spaarzaam gebruik van kleuren. Hier een paar voorbeelden hoe de Fiat 850 in 1964 werd gepresenteerd:
Een jaar later kwam deze folder uit
Op mijn site heb ik al eens wat geschreven over de 850 Spider hardtop die Ed Martaré ooit ontwierp. Vandaag was ik bezig om deze documentatie te scannen en toen viel mijn oog op de ontwerper van de afbeelding op bovenstaande folder, linksonder. Mooi en strak ontwerp.
In deze folders stond ook een berekening voor kilometerkosten, gebaseerd op 40.000 km per jaar. Er waren modellen die iedere 5000 km naar de dealer moesten voor olie, doorsmeren en controles.
De benzine kostte toen 0.51 (Guldens, niet Euro's!) per liter......
Ook in België verzorgde de importeur verzamelfolders voor de op dat moment leverbare auto's. Om alvast interesse te wekken? Want er zat een coupon bij waarmee je een folder van één van de modellen kon aanvragen bij de verdeler (dealer.....). Ze deden het weer een beetje anders dan in Nederland maar hé, wie klaagt er over een foto als er een Fiat 850 op staat?