Het ontstaan van de Fiat 850
- Hits: 682
|
Die was op dat moment druk bezig met de doorontwikkeling van de Fiat 500, 600, 1100, 1800 en 2100 maar vond toch tijd om na te denken over hoe de auto er uit kon gaan zien. Hij kende er de projectnummers 119 en 122 aan toe (later werden de projectnummers ook de type-namen: 124, 125 etc.). Toen later het definitieve ontwerp duidelijk was kreeg het de modelnummer 100G (dit nummer werd ook het typenummer voor de motor). |
Een paar belangrijke eigenschappen die voor het nieuwe model essentieel waren:
- Goedkoop te bouwen zodat de verkoopprijs laag kon blijven. Belangrijk om de auto in heel Italië te kunnen verkopen want het zuiden was nog steeds armer dan het noorden.
- Betrouwbaar en goedkoop in gebruik. Na uitgebreide testen bleek de 100G motor een betrouwbaar en zuinig ontwerp met lage onderhoudskosten.
- Uitstekende rijeigenschappen:
- Wendbaar, zodat de auto zowel in de krappe steden als op de kronkelende wegen van Italië gebruikt kon worden.
- Goede wegligging en remmen
- Makkelijk te gebruiken - Voldoen aan de smaak van de gemiddelde Italiaan.
Een eerste idee was dit ontwerp; een uitvergrote versie van de Fiat 600:
Gelukkig is hierop niet doorontwikkeld (onder andere omdat deze carrosserievorm een slechte aerodynamica had) maar werd de pontonvorm van de grotere Fiats als de 1100 als basis gebruikt.
Wat de technologie betreft, zou een ontwikkeling van de 600-motor worden gebruikt in dezelfde opstelling als dit model.
De motor werd vergroot van 60x56mm (633cc) naar 65x63.5mm (843cc). Hiervoor moest natuurlijk de afstand tussen de cilinders worden vergroot.
En zoals we nu weten, werd de draairichting ook omgekeerd naar linksom (CCW), hoogstwaarschijnlijk omdat er een grotere radiator nodig was, zoals in de Fiat 850 stiefzus, de Simca 1000.
Een beetje uitleg: voor de Simca 1000 werd een nieuwe, volledig gesynchroniseerde, versnellingsbak ontwikkeld, waarbij het differentieel naar rechts was geplaatst, zodat beide aandrijfassen even lang waren.
Dit alles vereiste dat de motor in dit model linksom moest draaien. Om ontwikkelingskosten te besparen, moest voor de 850 eenzelfde versnellingsbak gebruikt worden en dus werd een CCW-versie van de 600-motor ontworpen.
Als je op de afbeelding klikt krijg je een grotere versie te zien.
In deze versie is de neus van de Autobianchi Bianchina's en de achterkant van de Fiat 1800 opgenomen:
Dit begint al een beetje op een Simca 1000 te lijken, een ontwerp dat Fiat bij haar dochterbedrijf Simca inzette.
Het door het management goedgekeurde ontwerp zag er zo uit:
Dit zou de basis worden waarop verder gewerkt ging worden.
Ondertussen werd er al wel getest met deze "mule":
In 1961 werd besloten om de auto in tweedeurs carrosserie te bouwen (want goedkoper te bouwen) hoewel in 1962 de vierdeursversie toch weer van de plank werd gehaald:
De foto's komen uit "Dante Giacosa: Forty Years of Design with Fiat". Deze biografie kun je o.a. kopen op Ebay
Het testen ging gewoon door, al lijkt de carrosserie nog weinig op de Fiat 850 zoals we die nu kennen.
Ondertussen werd er in de bladen al druk gespeculeerd over wat Fiat aan het doen was.
Voorspelling. Zo gaat de Fiat 850 er uit zien.....
- Hits: 14415
De best lijkende roddel was de voorspelling van Auto Italiana; wie kent het blad nog?
Quattroruote dacht er dit van:
Fiat 850 in Brescia
- Hits: 33
Weer een paar nieuwe foto's met Fiat 850's. Deze keer uit de archieven van Fiat. We zien de 850 in Brescia waar Fiat een aflevercentrum had.
Dat waren tijden met een Italiaans Fiat marktaandeel boven de 50%.
Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- Hits: 250
Op 6 mei 1964 werd bij de gebroeders Sartini, Fiat dealer in Rimini, de Fiat 850 getoond aan het publiek. Groot feest dus. Zoals gebruikelijk in het katholieke Italë werd de presentatie geopend met een inzegening door de pastoor uit de buurt. De fotograaf van dienst was D. Minghini die een hele serie foto's maakte die ik vond in de archieven van de bibliotheek van Rimini. Een mooi tijdsbeeld.
En als het pand met de Shell reclame je bekend voorkomt: een foto daarvan kwam ik in 2023 tegen:
Een prachtig ontwerp dat niet meer bestaat; op deze plek is nu een parkje.
De geschiedenis van de Fiat 850 Coupé
- Hits: 489
Op 11 maart 1965 werd de 850-familie uitgebreid met de komst van de eerste serie van de Coupé en de Spider ontworpen door Bertone.
Het Fiat 850 Coupé-project was er een van Dante Giacosa en het Fiat Style Center onder leiding van Mario Boano. Die wist een model met een sobere en evenwichtige, maar ook elegante en sportieve uitstraling te creëren.
Dante Giacosa, de beroemde ontwerper van uiterst succesvolle modellen als de Topolino, de 500 en de 600, vertelde over het ontwerpproces: “Toen we indertijd auto's ontwierpen hadden we nog niet de elektronische apparaten waarmee vandaag de dag de profielen van de gipsvormen rechtstreeks op papier worden overgetrokken . De metingen werden punt voor punt uitgevoerd door een gespecialiseerde ontwerper. Dat wast nauwgezet en geduldig precisiewerk. Om het ontwerpproces korter te maken zat er niets anders op dan de werkuren 's ochtends en 's avonds te verlengen totdat de vermoeidheid ondraaglijk werd." Dit harde werk wierp zijn vruchten af tot het punt dat Giacosa zelf toevoegt: "De coupécarrosserie van de 850 is, dankzij vader en zoon Boano, een van de mooiste die Fiat heeft gebouwd".
Op de Autosalon van Genève werd de auto gepresenteerd in de carrosseriekleuren wit, beige, lichtblauw, middenblauw, rood, staalgrijs en zwart, en werd aangeboden in slechts één uitrustingsniveau, met optioneel een toerenteller, een antidiefstalstuurslot en whitewall-banden.
Het interieur was best verfijnd, met een sportstuur en houten afwerking op het dashboard, een race-achtig instrumentenpaneel met twee klokken die deden denken aan die van de Ferrari's uit de jaren vijftig, en kuipstoelen met verstelbare rugleuningen in beide richtingen voor toegang tot de achterbank.
De motor had dezelfde cilinderinhoud als de sedan, 843 cm³, maar het vermogen werd vergroot van 37 naar 47 pk. Die extra pk’s hadden hun oorsprong in de grotere diameter van de inlaat- en uitlaatkleppen en de toepassing van de Weber-carburateur met dubbele venturi. Het motortype werd 100 GC.
Aan de voorzijde werden de Coupé en de Spider uitgevoerd met Bendix-schijfremmen. Verder werd t.o.v. de Berlina de eindoverbrenging gewijzigd en werden iets bredere velgen gemonteerd.
Tijdens de test op de weg die in mei 1965 werd gepubliceerd, bereikte Quattroruote een snelheid van 139,190 km/u, veel meer dan de aangegeven 135 km/u. Voor de acceleratietest tot 100 km/u had de Coupé 18,5 seconden nodig. De kilometer vanuit stilstand werd in 39,45 seconden afgelegd.
Quattroruote gaf een dikke tien voor snelheid, remmen en motor; een negen voor het model, het bergopwaarts rijden, het verbruik en de versnellingsbak.
Minder goed waren het afwerkingsniveau, de rijpositie en het zicht, die kregen een zeven en de grootste kritiek kregen de ongemakkelijke pedalen, de kleine kofferbak en de beperkte ruimte voor passagiers achterin.
'Arts en Auto' schreef onder andere over de FIAT 850 Coupé:
'Het rijden in de coupé bleek onder wisselende omstandigheden werkelijk een genoegen. De wagen stuurt prettig direct, ook bij hoge tempi, reageert onmiddellijk op een lichte druk van de accelerator en ligt zeer vast op de weg, zoals trouwens ook de stam- vader de '850' coach doet.
Op de autobaan kan rustig een kruissnelheid van 110-120 km constant worden aangehouden. Ligging, zowel als vering permitteren dat, mede omdat de beremming volkomen voor haar vrij zware taak is berekend. De bediening van de versnellingen is een genoegen op zichzelf en is in de eerste plaats een gevolg van de onderling zeer goed gekozen transmissiever- houdingen van de volledig gesynchroniseerde vier-bak. Met een dergelijke combinatie van licht en direct sturen, snel optrekken, perfect remmen en soepel schakelen zit men vooral in druk stadsverkeer op rozen; speciaal in file en bij regelmatig optrekken en passeren. Maar niet minder komt dit alles tot zijn recht op snel klimmende, dalende en kronkelende wegen in geaccidenteerd terrein.'
De 850 Coupé was een groot succes; Fiat moest de productie verdubbelen van 100 exemplaren per dag naar 200 exemplaren. In minder dan drie jaar tijd werden van de eerste serie 850 Coupe 180.000 exemplaren geproduceerd.
Het model werd al snel een trend en zelfs de Engelse adel was van de Fiat 850 Coupé onder de indruk, tot het punt dat ook de hertogin van Kent er in 1967 een kocht.
Dat leidde tot een rel, alle Britse autofabrikanten waren woedend: een woordvoerder van de Society of Motor Manufacturers and Traders zei:
"Wij hopen en verwachten altijd dat de koninklijke familie en de Engelse ambassades in het buitenland Britse auto's gebruiken. Het is echt een farce dat ze hun toevlucht nemen tot buitenlandse auto's."
Toch wilde de hertogin van Kent de 850 Coupé en omdat de lokale belastingen vrij hoog waren betaalde ze er 770 pond voor, wat neerkomt op 1.347.000 lire.
In 1968 debuteerde de 850 Sport Coupé, ook op de Autosalon van Genève.
De carrosserie werd hertekend maar het algemene uiterlijk bleef intact. Nieuw waren de dubbele koplampen, bumpers met verticale rubberen overriders en rechthoekige richtingaanwijzers onder de koplampen. Aan de achterkant kwamen dubbele, ronde, achterlichten, de motorkap kreeg een rand die je het idee geeft van een vleugje spoiler. In het interieur werd de geluidsisolatie verbeterd en er kwam tapijt en ook een middenconsole. Het stuur had voortaan een houten rand met geperforeerde spaken.
De tweede serie van de 850 Coupé kreeg een motor van het type 100 GBC 000 waarvan de cilinderinhoud vergroot werd tot 903 cc. Het vermogen steeg naar 52 pk. De maximale snelheid nam toe tot meer dan 145 km/u.
De toename van het vermogen maakte een reeks aanpassingen noodzakelijk: kleppen en klepzetels werden aangepast, de carburateur kreeg een andere afstelling, het oliecarter werd groter en van aluminium, de gelijkstroomdynamo werd vervangen door een wisselstroomdynamo (nodig vanwege de uitbreiding met nieuwe stroomverbruikers als extra koplampen, instrumenten en achteruitrijlichten). Ook kreeg de auto nu radiaalbanden, groter van formaat.
De 850 Sport Coupé was in de volgende kleuren leverbaar:
In 1971 maakte de derde en laatste serie van de succesvolle Fiat 850 Coupé zijn debuut, ook weer in Genève en ook weer ontworpen door het Style Center van Fiat in Turijn.
Van die versie kreeg het frontpaneel de grootste verandering; de binnenste koplampen werden vergroot en verplaatst en voldeden daarmee aan de nieuwste wetgeving.
Verder veranderde er niet veel, behalve dan dat de totale lengte van de auto met 39mm toenam, vanwege het aangepaste front (dat scheelde al 29mm).
In 1971 kostte de vernieuwde (derde) versie 1.100.000 lire. Dat was 230.000 lire meer dan de 850 Special. De Coupé had voor die prijs weinig concurrentie maar je kon als alternatief een Autobianchi A112 (980.000 lire), een Innocenti Mini Minor Mk3 (998.000 lire) of een spannende Mini Cooper Mk3 (1.307.000 lire) kiezen.
Andere, ‘kleine’, coupés waren de Daf 55 1100 (1.240.000 lire), de Simca 1200 S (1.559.000 lire) of de Skoda S 110 R 1100 (1.185.000 lire).
De Fiat 850 (Sport) Coupé werd tussen 1965 en 1971 door FIAT geproduceerd.
Beide versies van de 850 Sport Coupé overtroffen het succes van de vorige "850 Coupé", met een totaal van ongeveer 200.000 verkochte exemplaren.
De productie van de Fiat 850 Coupé stopte in 1971 na in totaal 384.906 exemplaren.
De Fiat 850 was jarig!
- Hits: 464
Hoewel er begin 2024 online al een paar maanden artikelen verschenen die aan de 60e verjaardag van de Fiat 850 gewijd waren, was de echte verjaardag pas eind april: de 850 werd geïntroduceerd op 29 april 1964. Dat zie je aan de kalender die ooit in een Italiaans blad werd gepubliceerd en waarin alle hoogtepunten van de eerste 6 maanden van 1964 werden beschreven. Onthoud die datum dus.
Fiat 850, Ontwerp en productie (met extra foto's)
- Hits: 715
Cinefiat is een onuitputtelijke bron van films waarin de Fiat 850 te zien is. Ook deze twee komen daar vandaan en zijn zeer de moeite waard voor de 850 liefhebbers.
In de eerste film zien we naast beelden uit films die ik al eerder hier heb besproken ook nieuwe stukjes.
In de tweede film komt de productie van de Fiat 850 in de Mirafiori fabriek van Fiat aan bod. Ook hier weer een paar shots die je op deze site al gezien kunt hebben maar het meeste heb ik nog nooit geplaatst. Klikken (op de foto mag ook) en kijken dus
Ik vond ook nog wat andere foto's uit de productie:
Van de foto's hieronder herken ik niet de drukte van de lijn in Mirafiori (geen andere types in beeld); ik vermoed dat het foto's van Seat-productie zijn)
Deze foto vond ik op Instagram. Waarschijnlijk is het een presentatie op een beurs want zoveel mannen in pakken lopen normaal niet aan de productielijn.
Veiligheid met de Fiat 850
- Hits: 205
Voordat de Fiat 850 werd vrijgegeven voor de markt werd er uitgebreid mee getest op veiligheid. Dat werd door CineFiat haarscherp vastgelegd op film en die circuleerde rond 1965 langs dealers en pers. Waarom 1965? Omdat er op de oorspronkelijke film ook tests met het prototype van de Fiat 124 staan en die kwam pas in 1966 uit.
Uit de oorspronkelijke film waarvan ik de YouTube-link kreeg doorgestuurd door Chris B, een van de Amerikaanse bezoekers van deze site, heb ik alleen de opnames met de Fiat 850 geknipt en die tot een nieuwe film samengeplakt die je kunt zien als je op de foto klikt:
Er werd nog een tweede editie van afgeleverd, die zie je HIER.
Fiat 850 Prototype
- Hits: 330
Deze had ik nog niet eerder gezien dus ik ben nog eens door mijn fotoverzameling gaan kijken of dit echt een prototype van de Fiat 850 zou kunnen zijn.
De achterkant van het prototype op de foto hieronder lijkt er wel erg sterk op. Geverifieerd dus.
Fiat 850 in de klas
- Hits: 274
Fiat zorgde er voor dat monteurs alle ins en outs van nieuwe modellen leerden kennen en daarvoor werd een interne leerschool ingericht:
Toen de Fiat 850 in 1964 uitkwam werd er met dit model getraind. Hier wordt de werking van het raammechanisme uitgelegd.
Introductie van de Fiat 850 in Turijn 1964 (update met film)
- Hits: 638
De verwachting was dat de Fiat 850 een belangrijk model voor Fiat zou worden dus werd in mei 1964 de introductie van de nieuwe Fiat 850 in Turijn groots aangepakt. Eén van de hallen van de Salon werd ontruimd en volgereden met 850's in alle kleuren. De importeurs en dealers die waren uitgenodigd kregen natuurlijk een presentatie en konden daarna uitgebreid kennis maken met de auto waarna er ook nog mee kon worden proefgereden. Van de proefritten heb ik helaas nog geen foto's gevonden. De filmbeelden van de introductie wel. De link staat onderaan dit artikel.
Als dealer kreeg je dit mooie naamplaatje:
Voor de pers was er deze persmap en CineFiat schoot er deze beelden
Fiat 850 op de tekentafel
- Hits: 253
Een mooie foto van de ontwerpfase van de Fiat 850!
Kun je trots aan je kleinkinderen vertellen dat je aan de realisatie van deze iconische auto hebt mogen meewerken.
Cinefiat introductie van de Fiat 850
- Hits: 234
Cinefiat was de filmafdeling van Fiat en produceerde aan de lopende band films over allerlei onderwerpen: ontwikkeling, productie, modelintroducties en dat in alle takken van Fiat. Dus niet alleen auto's maar ook straaljagers, scheepsmotoren, treinen en ruimtevaart.
Een van de films die gemaakt werd ging over de introductie van de Fiat 850. Voor Nederlands gebruik werd er een versie gemaakt voor Leonard Lang, de importeur.
Dealers konden die films lenen voor promotie en mijn vader, die Fiat dealer was in Breda, heeft vaak filmavonden met Cinefiat films georganiseerd. Die werden altijd goed bezocht want er was niet alleen film maar ook snacks en wat te drinken.
Fred Abarth maakte me via Facebook attent op deze 850-film. Of ik in 1964/1965 mee mocht toen de 850-film werd vertoond kan ik me niet herinneren maar ik heb hem nu zelf; HIER kun je meekijken.
DIt is een opname uit een andere productie; die vind je HIER.
In Rome werd in 1965 deze reclamefilm vol stereotypen gedraaid:
Introductie Fiat 850 Coupé en Spider in Autovisie
- Hits: 302
De Fiat 850 Coupé en Spider werden in 1965 aan de tand gevoeld in Autovisie en ze waren enthousiast. Ook in dit artikel werd aandacht besteed aan het nieuwe logo van Fiat, de lauwerkrans.
Als je het beter wilt lezen klik je op de foto's hieronder.
De introductie van de Fiat 850 Coupé en Spider in Geneve
- Hits: 230
Toen in 1965 op het Autosalon van Genève de Fiat 850 Coupé en Spider werden gepresenteerd was Autovisie er snel bij om daar meerdere artikelen over te publiceren.
Als je een grotere afbeelding wilt zien klik je op de foto's.
De laatste foto kan niet worden vergroot.
In een ander blad kwam ik deze foto tegen:
Voor de Spider heb ik een serie over hoe de kap open- en dicht gaat. Klik op de foto hieronder.
Introductie Fiat 850 in Geneve (met nieuwe foto)
- Hits: 6050
In 1965 stond de 850 voor de eerste keer op de Salon van Geneve. Automobil-Revue besteedde er in de salon-catalogus diverse artikelen aan. Een paar foto's:
klik op de foto voor de vergroting (opent in apart venster)
Dit is dezelfde opstelling als tijdens de introductie in Turijn 1964:
Van de Coupé bestaat trouwens ook zo'n display:
Fascinerend:
Deze kwam ik pas geleden tegen. Nooit gezien maar de moeite waard.
Fiat 850 Coupé en Spider, de eerste modellen in gips.
- Hits: 541
Als een auto wordt ontworpen komt er een moment dat er van de schetsen een tastbaar model wordt gemaakt. Tegenwoordig gebeurt dat met klei of een synthetische afgeleide daarvan. Vroeger ging dat in hout en gips en dat gebeurde, zeker voor Italiaanse autofabrikanten, vaak bij gespecialiseerde bedrijven. Een van die bedrijven was "Alfredo Stola Modelli Dimostrativi In Legno Per Fonderia E Carrozzeria". Zij begonnen rond 1920 met houten modellen voor Lancia en kregen later Fiat en Pininfarina als klant. Meer over hun geschiedenis vind je HIER.
Op hun site staan deze foto's, belangrijke momenten in de ontwikkeling van de Fiat 850's (helaas heb ik nog niets gevonden van de Berlina):
En natuurlijk wilden ze daarna zeker weten dat het een fijne auto was:
Jawel, als volgbus voor hun wielrenteam.
Persmap van de Fiat 850 uit 1964
- Hits: 1353
Een mooie aanwinst van een tijdje geleden. Zo uitgebreid dat ik het niet aandurfde had om alles te scannen omdat het "News for the press"-deel zo fragiel was. Maar toch eindelijk een poging gewaagd en er is gelukkig niets beschadigd.
Zoals je ziet bevat de map een introductiedeel met brief van de importeur en foto's, het deel met de Press Release bevat een omschrijving, tekeningen en grafieken.
Klik en enjoy.
De 850 in Fiat jaarverslagen.
- Hits: 1579
Fiat gaf jaarlijks een gedrukt verslag uit van de resultaten van het jaar ervoor en dat was een feest voor het oog want er stonden mooie foto's in. Een aantal daarvan heb ik al eerder geplaatst op andere sites maar nog nooit op deze site. Tijd voor een inhaalslag dus. En dan maar meteen overkill !
De kaft van het jaarverslag van 1963 met meteen onze favoriet er op.
Deze heb ik al vaker gebruikt.
De kaft van het jaarverslag van 1964. Fiat, ter land, ter zee en in de lucht!
Het Fiat testcentrum in San Remo.
Een Fiat 850 Coupé in Okinawa. Slecht bruikbaar model daar: links stuur, links rijden.....
De assemblage van de Fiat 850 in de fabriek in Mirafiori.
Ook in Portugal werden Fiat 850's gemaakt. Dit is het bewijs in de Somave fabriek.
De baarmoeder van de Fiat 850? Gewoon omdat ik het een mooie foto vind.
Kennismaking met de Fiat 850 in de krant
- Hits: 1411
Geen idee uit welke krant dit artikel komt maar aan de conclusie te zien beviel de Fiat 850 goed. Maar dat de 850 door zijn goede rij-eigenschappen en de gemakkelijke hantering een passende auto is voor de (al dan niet) werkende vrouw is niet echt meer van deze tijd.
Nieuws van het front: de Fiat 850 Coupé wordt langer.
- Hits: 417
Iedere maand moest Quattroruote weer volgeschreven worden en dan kan zelfs een aanpassing van 29 mm aan de voorkant van een Fiat 850 Coupé tot een artikel leiden. Maar omdat er tekeningen en foto's van Fiat 850's in staan komen ze ook weer op deze site terecht. Ofwel: de facelift (letterlijk) van de Fiat 850 Coupé.
De persmap van de Fiat 850 Coupé en Spider
- Hits: 320
In 1965 kwamen de Fiat 850 Coupe en Spider uit. De Nederlandse importeur, Leonard Lang, verzorgde een persmap. Ik heb alleen de map en een paar foto's, helaas niet de introductietekst:
De tests van de Fiat 850
- Hits: 400
Bij de introductie van de Fiat 850 gaf Fiat een map met foto's uit. Foto's die waren gemaakt tijdens de tests die op diverse continenten werden uitgevoerd.
Die map heb ik al enkele jaren en die vond ik vandaag in een doos met het dwingende opschrift "Nog Scannen". Blijkbaar niet eerder aan toe gekomen.
Maar dat maak ik vandaag goed met alle foto's in een apart document. Even klikken op de foto en je kunt ze gaan bekijken.
Verkopersinformatie Fiat 850 Coupé 1e serie
- Hits: 1130
Fiat gaf bij de introductie van nieuwe modellen niet alleen een persmap met informatie uit maar ook een boekje met alle unique selling points van zo'n model.
Zo ook dus bij de introductie van de eerste 850 Coupé. Nou weet ik uit ervaring dat die auto's indertijd niet aan te slepen waren, dus die verkochten zichzelf bijna.
Wat nou verkopersinformatie nodig? Kleur kiezen en rechtsonder tekenen!
Het boekje dat ik vandaag binnenkreeg is in absoluut ongelezen staat wat mijn stelling van hierboven nog maar een keer bewijst.
En als je er op klikt kun je alles nog eens zelf lezen, voor het geval je het nog niet wist.
Persmap van de Fiat 850 Special
- Hits: 1606
Op 28 januari 1698 werd de Fiat 850 Special officieel geïntroduceerd en daar hoort altijd een persmap bij: wervende teksten, scherpe foto's en mooie grafieken.
Ik had een poosje geleden de mazzel om zo'n persmap te kunnen kopen en uiteraard wordt zoiets hier dan gedeeld:
De inhoud (teksten, foto's en grafieken) vind je door op de afbeelding te klikken
- Inkijkje in een Fiat 850 Coupé
- Fiat 850 powerhouse
- Ook al is de zomer koel, met een Fiat 850 heb je altijd een zomergevoel
- Nog een keer 100.000 keer Fiat 850
- Een doorzichtige Fiat 850
- Nostalgie. een doorkijkje in een Fiat 850
- Fiat 850 op chique
- En de Oscar gaat naar....
- Nieuwe Fiat 850 modellen van '64 en '65