Toen de Fiat 850 in 1964 werd gepresenteerd op de Autosalon van Turijn was die van begin af aan een bron van inspiratie voor designers.
In Turijn stond meteen een groot aantal speciale carrosserieën van gerenommeerde ontwerpers. Een aantal van deze modellen kwam niet verder dan een prototype maar er zijn er ook waarvan series (soms zelfs grote) zijn gemaakt.
Ik kwam in oude Italiaanse autobladen als Quattroruote veel artikelen over deze bouwdrang tegen en begon meer informatie te verzamelen. Daarover lees je in deze categorie en de bijbehorende menu's.
In dit hoofdstuk beschrijf ik ze en in de lijst hieronder zie je ze staan.
Klik op de foto voor een album.
Ik heb artikelen geschreven over: Abarth, Allemano, Baldi, Bertone, Boneschi, Caprera (Berlina, Belvedere, Coupé), Delta, Die Mesh, Ellena, Eurostyle, Giannini, Giunsella, Landi, Lombardi (alle modellen), Mantelli, Maplex, Manzu, Martaré, Michelotti, Moretti (alle modellen), Osca, Osi, Otas, Pininfarina, Savio, Scioneri, Siata/Orsa, Trivette, Vignale en Zagato.
Klik op de naam en een nieuw venster over het merk opent .
De afbeeldingen in het album komen uit "le Fuoriserie 1964/1965", een uitgave van Quattroruote. Voor de informatie en foto's per merk gebruikte ik clubsites, Wikipedia en het onnavolgbare boek Fiat 850 fuoriserie van Allesandrino Sannia.
Fiat 850 Berlina van Carrozzeria Caprera (update met foto-album)
- Hits: 3986
Ook Carrozzeria Caprera maakte modellen op basis van de Fiat 850.
Het bedrijf werd in 1959 opgericht in Turijn en produceerde jarenlang uitsluitend op bestellingen van de grote nationale carrosseriebouwers. De eerste jaren bestond de productie hoofdzakelijk uit bedrijfsvoertuigen, vaak varianten van de Fiat 600T.
De Fiat 850 Berlina Caprera heeft sierlijsten, een andere grille en een schuifdak dat door Caprera ook op oudere modellen kon worden geïnstalleerd als after market-onderdeel. Buiten deze aanpassingen veranderde Caprera niets aan de auto.
Nog geen sierlijsten en andere grille op deze foto maar wel goed zicht op het schuifdak.
De foto's komen van "Garage Little", een Japans bedrijf dat gespecialiseerd is in klassieke Europese auto's. Zij verkochten recent deze in nieuwstaat verkerende 850 Caprera.
Klik op de foto hierboven om een album met foto's te zien.
En nog een advertentie uit Fiat 850 Fuoriserie van Allessandro Sannia:
Fiat 850 Coupe van Carrozzeria Caprera
- Hits: 2419
Carrozzeria Caprera maakte ook 2 modellen op basis van de Fiat 850 Coupé.
De meest gedocumenteerde is deze Berlinetta die ik al eerder vermeldde. Het schijnt een one-off exemplaar te zijn. Qua ontwerp komt de auto heel dicht bij creaties van Moretti, maar je er ook een Ferrari Dino in zien. In januari 1966 toen de auto voor het eerst werd aangeboden was de catalogusprijs 1.150.000 Lire. Zoals je in het fotobijschrift kunt lezen kon je al na een maand rijden.
Ik vond op carrozzieri-italiani.com foto's van deze coupé (in een andere kleur), die om onverklaarbare redenen nu Moretti badges heeft:
Van deze auto, de Fiat 850 Coupé Caprera, kan ik (nog) weinig aanvullende informatie vinden maar mooi is hij wel.
Fiat 850 Belvedere van Carrozzeria Caprera
- Hits: 2360
Carrozzeria Caprera maakt op basis van de Fiat 850 een leuke stationcar, de Belvedere. Ik had het er lang geleden al eens kort over maar nu heb ik betere foto's:
De achterzijde ziet er niet verkeerd uit, maar ik vermoed dat er door de hoogte van de motorruimte weinig plek voor bagage overblijft:
Foto's van www.carrozzieri-italiani.com
Een Fiat 850 Francis Lombardi geleverd door Giannini
- Hits: 417
Van Martin Wildeboer van het Vignale Gamine Register krijg ik regelmatig foto's van speciale Fiats toegestuurd. Een serie die ik jullie niet wil onthouden is er een van een door Giannini opgekietelde Francis Lombardi Grand Prix. Hij kwam deze auto tegen in Italië waar de auto te koop stond. De restauratiekwaliteit was niet denderend maar het blijft een zeldzame auto. Je kunt meer informatie over de historie van de 850's van Giannini in een ander artikel.
Wat meer detail:
Is dit een "Tigre" motor?
En nog eentje voor het mooie plaatje:
Twee Vignale 850 folders op Ebay
- Hits: 464
Een ander setje waar Martin Wildeboer me attent op maakte was een Vignale 850 folder op Ebay.fr. Te duur voor mijn verzameldrift maar niettemin leuk om naar te kijken:
Deze hebben we wat moeten bewerken.
Fiat 850 City Taxi, de conceptcar van Manzù (meer foto's en een filmpje!)
- Hits: 3062
De Fiat 850 met het meest exclusieve embleem is zonder twijfel de City Taxi, een conceptauto die door Pio Manzoni (bijnaam Manzú) werd ontworpen op basis van de Fiat 850 Idroconvert.
Vanwege de herdenking van het 50 jarig bestaan van de Fiat 127, ook een ontwerp van Manzú, in het MAuto, het nationale automuseum van Italië in Turijn, werd de auto City Taxi daar tentoongesteld en kon ik hem daar uitgebreid fotograferen.
Manzoni maakte een analyse van het stadsverkeer en de benodigde kwaliteiten voor een stadsauto en bepaalde zo de basisvereisten. De auto moest:
- zo compact mogelijk zijn,
- goed zicht bieden
- makkelijk toegankelijk zijn,
- wendbaar en veilig zijn en tenslotte
- goed herkenbaar zijn.
Het in 1968 gebouwde prototype op een Fiat 850-chassis werd aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Turijn. Met zijn opvallende oranje kleur is de City Taxi een van de eerste kleine auto's die speciaal ontworpen is om passagiers en bagage te vervoeren.
De 850 City Taxi is een asymmetrische auto: aan de linkerkant is een conventionele deur die alleen door de bestuurder wordt gebruikt, terwijl aan de rechterkant passagiers de auto binnenkomen via een ongebruikelijke en innovatieve lange elektrisch bediende schuifdeur. De twee ruitenwissers zijn bijzonder lang omdat ze een veel hogere voorruit moeten reinigen dan normaal.
Wat het interieur betreft: de achterbank biedt plaats aan drie passagiers. Er is ook een extra klapstoel naast de bestuurdersstoel, voor een eventuele vierde passagier op kortere ritten. Over het algemeen is de ruimte rechts van de bestuurder bestemd voor het opbergen van de bagage. Andere bagage kan in de ruimte achter de bank, boven de motor, worden geplaatst.
De Fiat City Taxi heeft ook een futuristisch dashboard dat bekleed is met vervormbaar materiaal, waarin het instrumentenpaneel, de taxameter en het scherm van een kleine tv zijn verwerkt. Echt belangrijke innovaties op het gebied van veiligheid, die toen standaard werden in productieauto's; onder andere de gelede stuurkolom om de bestuurder te beschermen bij een frontale botsing, het zachte dashboard van vervormbaar materiaal en het vastzetten van bagage door middel van een riem.
Al zoekend vond ik nog veel extra foto's, ook van de City Taxi met de deuren open en van het dashboard:
Centro Storico Fiat dook in de archieven en publiceerde een film over de ontwikkelingen bij Fiat. Daar heb ik het filmpje uit gehaald dat je kunt zien als je op de foto hieronder klikt.
Verschil tussen Fiat 850 Spider en Bertone Racer
- Hits: 1468
Dit artikel is is samengevoegd met andere pagina's over Bertone en daarom vervallen. Je vindt hier de nieuwe Bertone pagina.