Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
Fuoriserie
Van Martin Wildeboer van het Vignale Gamine Register krijg ik regelmatig foto's van speciale Fiats toegestuurd. Een serie die ik jullie niet wil onthouden is er een van een door Giannini opgekietelde Francis Lombardi Grand Prix. Hij kwam deze auto tegen in Italië waar de auto te koop stond. De restauratiekwaliteit was niet denderend maar het blijft een zeldzame auto. Je kunt meer informatie over de historie van de 850's van Giannini in een ander artikel.
Wat meer detail:
Is dit een "Tigre" motor?
En nog eentje voor het mooie plaatje:
Een ander setje waar Martin Wildeboer me attent op maakte was een Vignale 850 folder op Ebay.fr. Te duur voor mijn verzameldrift maar niettemin leuk om naar te kijken:
Deze hebben we wat moeten bewerken.
Deze zie je niet vaak, maar als je kleuren voor de Fiat 850 en de afgeleiden wilt laten zien dan hoort hij er zeker bij, de kleurstaal van de Lombardi 850 Grand Prix en de Scorpione.
Mooie auto, mooie kleuren!
De Fiat 850 met het meest exclusieve embleem is zonder twijfel de City Taxi, een conceptauto die door Pio Manzoni (bijnaam Manzú) werd ontworpen op basis van de Fiat 850 Idroconvert.
Vanwege de herdenking van het 50 jarig bestaan van de Fiat 127, ook een ontwerp van Manzú, in het MAuto, het nationale automuseum van Italië in Turijn, werd de auto City Taxi daar tentoongesteld en kon ik hem daar uitgebreid fotograferen.
Manzoni maakte een analyse van het stadsverkeer en de benodigde kwaliteiten voor een stadsauto en bepaalde zo de basisvereisten. De auto moest:
- zo compact mogelijk zijn,
- goed zicht bieden
- makkelijk toegankelijk zijn,
- wendbaar en veilig zijn en tenslotte
- goed herkenbaar zijn.
Het in 1968 gebouwde prototype op een Fiat 850-chassis werd aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Turijn. Met zijn opvallende oranje kleur is de City Taxi een van de eerste kleine auto's die speciaal ontworpen is om passagiers en bagage te vervoeren.
De 850 City Taxi is een asymmetrische auto: aan de linkerkant is een conventionele deur die alleen door de bestuurder wordt gebruikt, terwijl aan de rechterkant passagiers de auto binnenkomen via een ongebruikelijke en innovatieve lange elektrisch bediende schuifdeur. De twee ruitenwissers zijn bijzonder lang omdat ze een veel hogere voorruit moeten reinigen dan normaal.
Wat het interieur betreft: de achterbank biedt plaats aan drie passagiers. Er is ook een extra klapstoel naast de bestuurdersstoel, voor een eventuele vierde passagier op kortere ritten. Over het algemeen is de ruimte rechts van de bestuurder bestemd voor het opbergen van de bagage. Andere bagage kan in de ruimte achter de bank, boven de motor, worden geplaatst.
De Fiat City Taxi heeft ook een futuristisch dashboard dat bekleed is met vervormbaar materiaal, waarin het instrumentenpaneel, de taxameter en het scherm van een kleine tv zijn verwerkt. Echt belangrijke innovaties op het gebied van veiligheid, die toen standaard werden in productieauto's; onder andere de gelede stuurkolom om de bestuurder te beschermen bij een frontale botsing, het zachte dashboard van vervormbaar materiaal en het vastzetten van bagage door middel van een riem.
Al zoekend vond ik nog veel extra foto's, ook van de City Taxi met de deuren open en van het dashboard:
Centro Storico Fiat dook in de archieven en publiceerde een film over de ontwikkelingen bij Fiat. Daar heb ik het filmpje uit gehaald dat je kunt zien als je op de foto hieronder klikt.
Dit artikel is is samengevoegd met andere pagina's over Bertone en daarom vervallen. Je vindt hier de nieuwe Bertone pagina.
Allessandro Sannia verzamelde de informatie over deze bouwkunsten en schreef er een boek over voor de serie "Fuoriserie" van uitgever "Societa Editrice Il Cammello". Zo'n naam bekt toch beter dan "Uitgeverij de Kameel".....
Zijn boek heb ik gebruikt om mijn grote hoeveelheid gegevens aan te vullen
Een boek dat zeker aan te raden is voor de liefhebber van de Fiat 850. Het is nog te vinden op Internet, prijs ligt zonder verzendkosten rond de € 30. Je kunt natuurlijk ook op mijn site verder kijken; aan veel van deze bouwresultaten heb ik al artikeltjes gewijd. En wat er nog niet op staat komt er langzaam maar zeker beslist bij.
Dit artikel is is samengevoegd met andere pagina's over Bertone en daarom vervallen. Je vindt hier de nieuwe Bertone pagina.
Dit artikel is is samengevoegd met andere pagina's over Bertone en daarom vervallen. Je vindt hier de nieuwe Bertone pagina.
De test vind je hier