Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
Projecten tussendoor
Na de feestdagen eindelijk weer een paar zaterdagochtenden kunnen doorwerken.
Op dit moment ben ik bezig aan de voorkant: het afwerken van de verlichting en de ruitensproeiers en wat detailwerk aan de voorwielophanging.
Ik heb ook weer een voorraadje onderdelen besteld om te zorgen dat ik hierna door kan met de portieren.
Voor de verlichting zijn alle kabelsets naar de voorkant opnieuw gemaakt: alle connectoren dus opnieuw opgebouwd dus nieuwe kabels en stekkers, alles ingepakt in een nieuwe beschermhuls. De koplamppotten zijn zo'n beetje het enige dat niet nieuw is in deze opstelling. Bij de voorraad nieuwe onderdelen die ik in December had gekocht bleken nogal wat delen te zitten die er veel mooier uitzagen dan de delen die ik al teruggemonteerd had. Oud is dus vervangen door nieuw, wat me ook weer een dag kostte. Maar: 't kan maar één keer goed!
Al eerder schreef ik dat het ontbreken van nieuwe artikelen niet betekent dat er niets gebeurt aan het project. De meeste tijd besteden we nu aan detailwerk: kleine onderdelen klaarmaken om te monteren en het zoeken naar dingen die we nodig denken te hebben. De beurs in Padua was ook weer een vast punt in het jaar en hoewel ik er een boel klein spul heb gevonden miste ik toch weer een hoop zaken. Niet getreurd. Zoals zo vaak eindigt het mislukte zoeken gewoon in het repareren van onderdelen die we nergens kunnen vinden. Nu dus ook weer.
En omdat de winter er weer aankomt en we dan niet meer met de deur open kunnen werken hebben we de werkplaats opgeruimd, de onderdelen per deel van het project bij elkaar gelegd en de werkplanning opnieuw gemaakt voor de komende tijd. Waar we mee bezig zijn?
- Tochtruitjes opbouwen en, samen met portierruiten, inbouwen + nieuwe lijsten monteren
- Portierpanelen en achterzijpanelen maken± nieuw hardboard, nieuw skai en binnenzijde bekleden met damp- en vochtdichte folie
- De kabelboom: een niet ophoudende brok frustratie. Er is niet één schema dat de installatie volledig afdekt dus passen en meten tot het werkt.
Via Marktplaats kocht ik deze Weber 28/36DCD 23, een carburateur die de 850 een mooie dosis extra pit moet gaan geven. Dit wordt een extra project voor de winter.
Nu de wielophanging er compeet onderzit hebben we afgelopen week alle bouten en moeren definitief vastgezet, de handremkabels afgemonteerd, de wielen er opgezet om de 850 op het zicht uit te kunnen lijnen en is het kachelhuis schoongemaakt. Dat was nogal een vuilak. Daarom dus alles uit elkaar gehaald en in een bad met groene zeep het huis en alle losse deeltjes schoongemaakt. De metalen delen geschuurd en opnieuw gespoten en de kachelkraan ultrasoon gereinigd. Een paar foto's voor het collectieve geheugen:
Nadat alles schoon en droog was is de radiateur opnieuw in schuim verpakt en zijn alle delen opnieuw samengebouwd. Waar lucht kon weglekken is extra schuim bijgeplakt en vervolgens is het geheel ingebouwd in de auto.
Tenslotte nog even de truc met de handschoen herhaald (met een andere handschoen). Waar de stuurkolom door het schutbord gaat zit een plaatje met een afdichting. In de jaren dat de auto nog reed was dit rubber een paar maten te groot geworden. Om vocht en vuil te voorkomen moest dat aangepakt worden. Vanwege goede ervaringen dus maar weer een handschoen opgeofferd:
Resultaat voor later: warme en droge voeten en een schone voorruit om door te kijken.
Bomen moet je af en toe snoeien om ze gezond te houden. De kabelboom van de 850 is niet mooi genoeg om zo te worden terug geplaatst als we de carrosserie klaar hebben. Het ding is vuil en hangt van ellende aan elkaar. En het ergste is nog wel dat ik niet weet of alle kabels nog 100% zijn. Wat ik wel weet is dat er allerlei Scotch-blokjes in zitten met kabels er aan waarvan ik niet weet waar ze van zijn en dat er ooit een keer sluiting in een deel heeft gezeten waardoor de isolatie is gesmolten. Tijd voor een sub-project dus. Uit de aankoop van de 850 Special heb ik twee kabelbomen overgehouden. Een daarvan ga ik helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en draad voor draad controleren. Met de kabelboom van onze eigen 850 als voorbeeld bouw ik dan een helemaal "nieuwe" op.
Na een paar uur is deze ellende gereduceerd tot dit, een nog steeds vuile hoeveelheid losse kabels: vol met tectyl, verf en lijmresten.
De stekkerblokjes zijn gedemonteerd en liggen in een schoonmaakbak te weken; binnenkort worden ze in een ultrasoonbad helemaal als nieuw.