Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
De busjes
Op Catawiki kwam een licht vervallen Fiat 850T (gebouwd door OM) te koop. Gelukkig zonder minimum want er is veel geld en moeite nodig om hier nog iets van te maken.
Volgens de experts op de site is dit niet zomaar een auto, de geschatte verkoopprijs zou rond de € 2500 moeten zijn. De Fiat 850 liefhebbers zijn daar nog niet van overtuigd.
De Fiat 850T was in de jaren 70 van de vorige eeuw in Italië regelmatig in gebruik als lijkwagen. Deze is in 1975 gebouwd door Carrozzeria Grazia in Bologna. Jarenlang dienst gedaan en nu klaar voor een volgend leven. Dat in tegenstelling tot zijn passagiers. Hij stond op AutoScout te koop voor net geen 10.000 euro. Je valt wel op als je hier een ijscowagen van maakt.....
Deze is ook door Grazia gebouwd, is in mindere staat maar kostte dan ook maar 5000 Euro:
Soms valt het op hoeveel folders van Engelse Fiat 850T kampeerwagens er te koop staan op Internet. De Farina, de Fargo en de Fiesta waren lange tijd geliefd bij de Engelsen. Allemaal gebouwd door "Motor Caravan Conversions". Ze zien er leuk uit maar je moet echt geen hekel aan elkaar hebben, zo klein zijn ze:
Ergens moet ik nog Nederlandse folders hebben van de Fiat 850 T, maar nu even niet. Daarom vandaag de Duitse versie.
Fiat ontwikkelde de Fiat 600T als opvolger van de Multipla. Toen de Fiat 850 op de markt kwam werd de 600T een 850T. En om die mee te laten komen in de vaart der volkeren werd er een motor van 903cc in gehangen en werd het een 900T. Uiteraard weer in allerlei carrosserievormen, van bestelbus via pick-up naar people-mover. Om eens te kijken wat er mogelijk was met deze kleine reus ging Quattroruote er mee op pad. Het artikel opende met deze foto:
Lekker dwars met een busje....... Zijn vrouw was nog meer overstuur toen ze deze foto zag.
Het hele artikel staat in deze PDF.
In de vorige eeuw was "Flitsmeister" een mede-automobilist die je al flitsend met groot licht waarschuwde voor een naderende snelheidscontrole. Als je een beetje oplette zag je de Polizia trouwens al van ver staan. Dat blijkt maar weer uit deze foto's; niks verstopt achter een bosje maar in het volle zicht. Die Multanova-flitskast was trouwens best een joekel van een ding... Leuk voor ons dat ze de snelheidscontrole met een Fiat 850 T (is het een Pulmino?) deden, levert weer mooie plaatjes op.
Pas geleden kwam ik deze foto tegen.
Een Draisina ferroviaria is een voertuig dat op het spoor wordt gebruikt om een ploegje spoorwegwerkers naar een werkplek te vervoeren. Lang geleden was dat een handbediend karretje, daarna kwam er iets gemotoriseerds. En in die laatste categorie valt dit ding dat gebaseerd is op een Fiat 600T/850T maar met de motor van een Fiat 500:
Maar ook op basis van de Fiat 850T Familiare werden ze gemaakt:
Gewoon te leuk om niet te laten zien.
Dat je met een Fiat 850 Familiare met je knieen elke klap opvangt weet iedereen. En als dat een harde klap is komen er andere lichaamsdelen in de knel. In oktober 1970 verongelukte G. Fraccaroli ergens langs het Gardameer. Zijn familie herdacht hem met een foto in een kapel in de buurt: