Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
De Fiat 850 Abarths
Pininfarina deed het een stuk beter dan Michelotti en ontwierp voor Abarth deze 1000 Spider. Een prachtige auto. Ooit, lang geleden, had ik hier een bouwpakket van. Ook al weg.
Maar niet het artikel waar ik meer over deze auto en de Coupé-versie er van schrijf. Dat vind je hier.
Het woord "Serendipity" hoorde ik jaren geleden voor het eerst. Een mooi woord vond ik het. Het betekent "plezierige verrassing".
En dat was wat ik dacht toen ik deze fraaie Abarth-das vond terwijl ik naar iets heel anders op zoek was.
Nu maar weer goed opbergen tot ik een keer naar een Abarth-feestje mag.
Mooi hè ?
Zelfs in 1964, toen de 850 net uitgebracht was, was Abarth al wereldkampioen met de OT'tjes
Abarth pakte de Fiat 850 meteen na de introductie flink aan. Van de Berlina verschenen de OT850/135 en OT850/150 uitvoeringen die gebruik maakten van de oorspronkelijke motor van 843 cc. De naam verwees naar de maximum snelheid die Abarth er uit wist te persen. De OT 850/135 had het gewone onderstel, de OT 850/150 dat van de Special met schijfremmen.
Als echte Abarth-ontwikkeling werden de OT-1000 en de OT-1600 geleverd met andere motoren. Leek de OT 1000 qua prestaties en prijs nog op de OT 850/150, de OT 1600 was wel iets heel speciaals en alleen voor de dapperen (en rijken) want anderhalve keer zo snel en 3 keer zo duur als een OT 850/135 (en bijna 4 keer zo duur als een gewone 850!