Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
Fiat 850 wat jammer
Deze Fiat 850 Coupé van de eerste serie heeft het duidelijk af moeten leggen tegen een verticaal staand object. Was het een boom? Was het een paal? Nooit zullen we het weten.
De tekst gaat over het verschil in regels bij schadeherstel in verschillende landen in Europa. En over roestbescherming.
Ik heb het eerste stukje tekst vertaald (De rest moet je zelf maar doen als je geinteresseerd bent):
In Italië zijn er geen regels die voorzien in roestbescherming in de carrosseriebedrijf. In België daarentegen worden verzekeringsexperts uitgenodigd om wagens te melden die na ernstige ongevallen niet meer met veiligheidsgaranties gerepareerd kunnen worden.
Het kon nog erger.....
Alle automerken voeren uitgebreide crashtests uit met hun modellen, meestal in testcentra. Maar vroeger deden ze dat gewoon op hun eigen testbaan en dat gaf een hoop rommel. Hier gaan een Fiat 850 en een Fiat 1500 Comfort de strijd aan; het resultaat moeten we er zelf maar bij fantaseren.
Als je de tekst wilt lezen klik je op de foto.
In het Italiaans tijdschrift Epoca van maart 1969 stond een artikel over de studentenprotesten in Rome.
De veelzeggende titel was "Ordine del giorno: Spaccare tutto".
Voor de Nederlands lezers: "Agenda vandaag: alles moet kapot!"
De tekst begon zo:
Ancora una volta gli studenti castristi e filocinesi di roma sono stati protagonisti di gravi episodi di violenza.
Il clima di rivolta era andato a mano a mano arroventandosi dopo la decisione presa del rettore di chiudere l'universita occupata: metre la stragrande maggioranza degli studenti si astaneva di ogni dimonstratzione, gli estremisti insediati nelle aule proclamavano la lotta ad altranza.
Vertaald is dat:
Opnieuw waren de pro-Castro en pro-Chinese studenten van Rome de hoofdrolspelers van ernstige gewelddadige episodes. Het klimaat van opstand was langzamerhand heter geworden na het besluit van de rector om de bezette universiteit te sluiten: terwijl de overgrote meerderheid van de studenten zich van elke demonstratie onthield, riepen de extremisten die zich in de klaslokalen vestigden de strijd aan anderen uit.
En dat het er heet aan toe ging blijkt uit deze foto:
Je vroeg je natuurlijk al af waar de Fiat 850 bleef.....
Op 7 oktober 1970 begon het te regenen in Genua en op 8 oktober regende het nog steeds. Hevige regen.
Dit resulteerde in de overstroming van zo ongeveer alle rivieren in de regio Genua: de Bisagno, de Fereggiano, de Leira, de Sturla, de Polcevera, de Chiaravagna en de Cantarena.
Deze heel intense maar plaatselijke regenval in de herfst is typisch voor de Ligurische kust. Er viel in 24 uur 948 mm water en dat verzamelde zich in Genua dat van de regio het zwaarst getroffen werd. Ook in twintig andere gemeenten in de provincie werd zeer ernstige schade aangericht en er vielen 43 slachtoffers: 35 doden en 8 mensen werden vermist.
Meer dan 2000 mensen raakten hun huis kwijt en nog veel meer mensen hun auto. En dan weet je dat daar heel veel Fiats tussen zitten en dus ook een heleboel 850's.
Op 4 november 2011 en op 9 en 10 oktober 2014 gebeurde vrijwel hetzelfde en werd ook het gebied rond Genua zwaar getroffen.
Autoforum, een Belgisch forum, heeft een item over autokerkhoven en ook daar vinden ze vaak Fiat 850's op hun laatste rustplaats. De naam van de fotografen ken ik niet maar ze hadden een scherp oog voor de Fiat 850's.
Kijk en huil.
De Tsjechische Fiat Club organiseerde een evenement ter gelegenheid van van 120-jarig bestaan van Fiat. Vreugde alom natuurlijk, koffie, taart, ontspanning en een tourrit. Die liep voor de eigenaar van deze Fiat 850 niet goed af. Hopelijk had hij minder schade dan de 850.
In de VS leiden tragische ongelukken vaak tot nader onderzoek en terugroepacties. Ik vond daar op deze site een verhaal over en daar komt de Fiat 850 in voor. Inderdaad, Wat jammer. Maar voor een goed doel.
Op 24 september 1969 voerde de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) in Los Angeles crashtests uit met een Fiat 850.
De test verliep niet goed voor de Fiat 850 (hier Coupé genoemd....). De auto voldeed beslist niet aan de federale veiligheidsnormen omdat er een ééndelige stuurkolom werd gebruikt
Deze test resulteerde in een onderzoek dat een jaar duurde en ertoe leidde dat Fiat duizenden voertuigen terughaalde. Afijn, foto's vertellen meer dan woorden.
En ongeveer zo werd getest:
Ze zijn er weer, de gesneuvelde Fiat 850's. Een selectie uit de laatste vondsten:
Deze sneuvelde tijdens de studentenprotesten in Parijs.
Van deze Fiat 850 krijg ik de kriebels:
En deze staat gewoon op een mooi plekje zielig te zijn....
Op een bepaald moment heeft ook een Fiat 850 zijn laatste adem uitgeblazen; alles gegeven en dan wordt het tijd voor een afscheid. Maar de laatste eigenaar heeft er plezier aan beleefd en wil het kleintje nog niet kwijt.
Of zoiets, hoop ik dan.
Deze laatste eigenaar heeft een mooie laatste rustplaats gemaakt voor de Fiat 850. Kan hij er af en toe nog eens naar kijken en oude herinneringen ophalen.
Doet me trouwens denken aan de schuur waar ik de mijne vond......... Die was er gelukkig niet zo slecht aan toe!
In Belgie woont iemand die het prettig lijkt te vinden om auto's tegen een boom te parkeren als hij vindt dat hij er op uitgekeken is. Allemaal aannames maar het resultaat is een feit: een 850 tegen een boom:
Hij deed het overigens ook met een DAF: