Wat is er nieuw?
- Kleuren van de Fiat 850 Coupé en Spider (update)
- Nog wat Fiat 850's ten onder (nog meer deuken)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update met meer informatie en foto's)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update)
- Meer over het Abarth OT dashboard voor de Fiat 850
- Nieuwe zekeringkast voor de Fiat 850
- Dit moest ook nog.... Revisie van de Fiat 850 startmotor
- Pakkingen voor de Fiat 850
- Nog een Neckar Adria gevonden (nieuwe foto)
- Pirelli Cinturato banden voor de Fiat 850
Fiat 850 in musea
De laatste tijd komt er hoofdzakelijk slecht nieuws uit Oekraïne maar soms zijn er ook berichten waar we blij van kunnen worden: In Dnipro, een van de grootste steden daar, staat sinds kort een Fiat 850 in het museum "Time Machine".
Er werd in de plaatselijke media flink wat aandacht aan besteed; uit de artikelen van "Informator" en "OpenTV.media" is onderstaande tekst tot stand gekomen
"Een zeldzame tentoonstelling verscheen in het Time Machine Museum in Dnipro.
De collectie van het Technisch Museum van de Dnjepr "Time Machine" werd aangevuld met een Italiaanse retro-auto, die te zeldzaam is om in onze straten tegen te komen.
We hebben het over FIAT 850. Dit is een kleine auto met de motor achterin, geproduceerd van 1964 tot 1973. Het is een doorontwikkeling van de FIAT 600. Het kreeg een nieuwe naam omdat de motor, vergeleken met de "donor", werd vergroot tot 850 kubieke centimeter.
De directeur van het Time Machine-museum, Mikhail Prudnikov, heeft de nieuwkomer al kennis laten maken met de wegen van de Dnjepr. “De FIAT 850, vervaardigd in 1970, arriveerde ongeveer een maand geleden op eigen kracht van Izmail naar Dnipro. Het brandstofverbruik was een aangename verrassing - 4,5 liter per 100 km met een motorvermogen van 35 pk. Houdt goed stand in stadsverkeer tot snelheden van 80 km/u. Volgens de vorige eigenaar is de auto in Oostenrijk gekocht en in 1980 per boot vanuit Duitsland aangekomen. De laatste eigenaar was dol op zijn auto en was opgetogen toen hem werd verteld dat ze hem voor het museum kochten, ' zei Mikhail Prudnikov.
Vasil 'Chuck' Bodak (3 juni 1916 - 6 februari 2009) was een Amerikaanse bokstrainer die werkte met meer dan 50 wereldkampioenen, waaronder Muhammad Ali, Rocky Marciano, Tommy Hearns, Julio Cesar Chavez, Evander Holyfield, Edward Necco en Oscar de la Hoya. Vaak verscheen hij als gimmick met plakplaatjes op zijn voorhoofd of zijn pet in de hoek van de ring.
Zijn Fiat 850 Spider is volgeplakt met affiches van bokswedstrijden en dan bedoel ik ook volgeplakt! Over the top en niet meer te gebruiken op de weg.
Only in America zullen we maar zeggen.
Deze auto staat nu in het Marconi Automotive Museum in Tustin, California.
Stel, je hebt een rotte Seat Panda en er ligt ook nog een matige Fiat 850 Coupé in je tuin. De meesten van ons zouden er niet aan denken om de Coupé om te bouwen tot een auto met voorwielaandrijving. Toch hoef je maar één iemand te hebben die daar wel aan denkt. En die woont in Polen. Nadat hij motor en bak had verwijderd en de kofferruimte had leeggemaakt kwam het echte werk: motorsteunen maken, wielophanging verbouwen, koeling ontwerpen en bouwen, schakelmechanisme maken, kabelboom aanpassen en vast nog veel meer.
Dit is het resultaat:
Je ziet dat er aan de achterkant wat gewicht ontbreekt want de Seat Pandawieltjes staan wat positief.
En dat de clignoteurs niet origineel zijn doet er ook niet toe, dit project wordt niet beoordeeld op originaliteit.
Aan de achterkant kwam er een heuse kofferruimte, netjes bekleed. En om te voorkomen dat de bagage nat werd werden de koelsleufjes dichtgemaakt:
Het originele typeplaatje was vast kwijt maar Special is deze ombouw zeker.
De achterkant deed me denken aan die van een Audi 1000 SP Coupé:
Het interieur bleef herkenbaar, al zal daar onderhuids ook het een en ander gebeurd zijn:
De motorruimte en de voorwielophanging geven meer zicht op wat er is gemaakt:
Als je meer wilt weten dan kun je de auto gaan bekijken in het Lane Motor Museum in Nashville, Tennessee. Ze hebben naast deze Fiat 850 Spider een grote collectie Europeese auto's en allerlei andere rare vervoermiddelen.