Seat Logo

In 1950 werd Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A opgericht (Automóvil de Turismo betekent personenauto) en op 13 november 1953 rolde de SEAT 1400 van de band, toen nog bij de fabriek in de Zona Franca (vrijhandelszone) in Barcelona. Deze eerste 1400 haalde een topsnelheid van 120 km/h en bleef tot 1964 in productie. Er werden er in totaal 100.000 stuks van gebouwd. in 1957 kwam de SEAT 600 die werd gebouwd onder licentie van de Fiat 600. In 1966 kwam de SEAT 850.

DE SEAT 850
De Spaanse 850 werd uitgebracht om het assortiment van Seat te completeren en vormde uiteindelijk een complete productlijn, dit vanwege de verschillende carrosserieën die ervan werden uitgebracht. En net als bij Fiat was de SEAT 850 de logische evolutie van de Seat 600. De Seat 850 kwam uit in 1966, twee jaar na de Fiat 850. In april 1966 had de auto zijn debuut op de eerste Salon van Barcelona die na de burgeroorlog werd georganiseerd. SEAT gebruikte hetzelfde ontwerp en dezelfde motor als de Fiat 850 Super, met 37 pk vermogen en 7 fiscale pk's (zodat de luxebelasting die in Spanje bestond 1967 vermeden werd).

SEAT 850 N 1966

Alle Seat 850's kregen een handgeschakelde versnellingsbak, de Idroconvert werd in Spanje niet geleverd. De prestaties van de Seat waren gelijk aan die van de Fiat. Wel verschilde het koelsysteem op meerdere punten van dat van de Fiat: de radiateur van de Seat is opgebouwd uit meer rijen (3) dan die van de Fiat modellen en heeft daardoor een grotere koelcapaciteit. Vanwege dit verschil is het niet mogelijk diverse onderdelen onderling te gebruiken: Luchtgeleider, rubber tussen carrosserie en radiateur en de veren waaraan de radiateur is opgehangen. Verder zijn de waterafvoerslang en de bijbehorende klem anders.Omdat de druk in het koelsysteem bij de Fiat 850 groter ( 1 bar) is dan die van de Seat (0.8 bar) kan ook de radiateurdop niet worden gewisseld tussen de merken.Tenslotte zijn ook de retourslangen van het kachelhuis niet hetzelfde.

Seat 850 op transport naar Salon Barcelona 1966/1967

Er kwam ook een 4 deurs versie uit. In het eerste verkoopjaar was er een beperkte serie beschikbaar, de SEAT 850 4 Deurs Corto (kort) die gebaseerd was op de tweedeurs sedan.
Het was niet meer of minder dan een afgeleide van de Francis Lombardi 850 Lucciola. Dit model werd gebouwd door Manufacturas Railly SA (MARSA) onder licentie van Francis Lombardi, al was dat met meer rechtlijnige vormen.
Er zijn nog 3 exemplaren van de in totaal 419 gebouwde Baja's over want hun bouwkwaliteit was stukken minder dan die van de Italiaanse versies. "SEAT en Rodaje" heeft één van die exemplaren in bezit. Over dit model is er een apart artikel.

Seat 850 Marsa 1

Later, in 1968, ontwikkelde Seat zijn eigen 4-deurs in samenwerking met de carrosseriebouwer Costa en maakte er een echte vierdeurs sedan carrosserie van, met een wielbasis die met 15 centimeter werd verlengd. De auto groeide in de lengte een beetje maar de breedte- en hoogteafmetingen bleven behouden.
De officiële naam was SEAT 850 4-deurs, waaraan de naam “Lujo” werd toegevoegd. Deze versie kon goed concurreren met de Spaanse Renault 8 en Simca 1000.

SEAT 850 Especial Lujo

DE SEAT 850 COUPÉ VAN 1967
De Italianen presenteerden gelijktijdig de Fiat 850 Coupé en de 850 spider op de Autosalon van Genève in maart 1965, met de 843 cm-motor3 krap tot 47 pk (49 pk in de cabriolet).
Deze motoren hadden een tweetraps Weber 30 carburateur,  een nieuwe nokkenas en grotere kleppen en een beter uitlaatspruitstuk. De topsnelheid bedroeg 135 km/u voor de Coupé en 145 km/u voor de tweezits spider.

Seat 850 coupe 1e serie

De coupé was een eigen ontwerp, maar de cabriolet werd uitbesteed aan Bertone, zowel het ontwerp als de productie.
De 850 coupé kwam in 1967 uit op Spaanse bodem en had dezelfde motor als de Italiaanse tegenhanger. En net als de latere 850 Special had hij schijfremmen voor en geperforeerde velgen met bredere banden.

DE SEAT 850 SPECIAL UIT 1968 EN DE 850 D UIT 1971
De Seat 850 Special uit 1968 was gelijkwaardig aan de Fiat 850 Special van februari van hetzelfde jaar maar onderging enkele verbeteringen, zoals de iets verbeterd 843cc-motor die tot 47 pk werd opgevoerd. Als je ergens leest dat ze 52 pk hadden waren dat SAE-pk's en geen DIN-pk's.
De Special had dezelfde versnellingsbak als de 850, maar met een andere eindverhouding en was in elke versnelling sneller dan de normale 850. Een belangrijk verschil met de basisversie waren ook de remmen want hij had in plaats van vier trommelremmen nu schijven voor en was daarmee beter bestand tegen fading.
De trommelremmen achteraan bleven maar de Special kreeg wel bredere banden.

SEAT 850 D Especial 2d sneew

In de bladen van die tijd werd geadverteerd met "Laad hem vol, zet hem op 140+ en je weet waarom we hem Special noemen."

SEAT 850 Especial advertentie

De prijs bedroeg 86.000 peseta's, een klein verschil met de 75.900 peseta's die de tweedeurs 850 N kostte.

De 850 N was het vierde model in het assortiment, naast de 850 Coupé en de 850 Especial 4 deurs. De 4-deurs met de motor van 37 pk was niet meer leverbaar.

Later, in 1971, vond er kleine aanpassingen plaats en werd het assortiment steeds gevarieerder: 850 D, 850 D Special en 850 D Special Luxury.
De 4 deurs werd vanaf dat moment door INDUCAR geproduceerd. De vernieuwde 850 D kreeg 42 pk, vernieuwde grille, betere stoelen en alle modellen kregen een gescheiden remcircuit, dat in 1971 in Spanje verplicht werd gesteld.

DE SEAT 850 SPORT ‘SPIDER’ VAN 1969
SEAT probeerde een eigen ontwerp van een cabriolet te maken (lees daarover DIT ARTIKEL), maar gebruikte uiteindelijk het ontwerp van Bertone, getekend door Giorgetto Giugiaro.
De ‘spider’ kwam in 1969 uit in Spanje en was de eerste nicheauto van het merk. Deze cabriolet was gebaseerd op de tweede serie van de Italiaanse Fiat 850 Sport spider die in maart 1968 werd gepresenteerd.
De Seat 850 ‘spider’ had een 903 cm3 motor met een Bressel 30 DIC 1 tweetrapscarburateur en 9,5:1 compressie. Hij leverde 52 pk en daarmee leverde hij betere prestaties.

SEAT 850 Sport

De ‘Spider’ was net een klein speeltje. Met een leeggewicht van 705 kg (of 715 kg met de hardtop) was hij sneller dan de Coupé, hij haalde een snelheid van 150 km/u. Rijklaar woog hij minder dan 1000 kg.

Ik noem de auto trouwens ‘Spider’ tussen aanhalingstekens omdat SEAT die naam niet echt gebruikte want deze was geregistreerd door Fiat. De typenaam werd simpelweg SEAT 850 Sport.

Noch de Seat 850 Sport, noch de Seat 850 Sport Coupé werden geëxporteerd, daar zorgde Fiat voor. Momenteel blijft het de enige cabriolet die SEAT heeft vervaardigd die niet geexporteerd werd. Er zijn er maar heel weinig van geproduceerd: 1.746 tussen 1969 en 1972.
In datzelfde jaar produceerde SEAT zijn miljoenste auto!

DE SEAT 850 SPORTCOUPÉ VAN 1970
De coupé werd herzien naar aanleiding van de make-over van de tweede serie, de Fiat 850 Sport Coupé uit 1968, met dubbele koplampen en een motor van 903 cm3 en een vermogen van 52 pk. De SEAT 850 Sport Coupé, gepresenteerd in januari 1970, had enkele esthetische verschillen vergeleken met de 850 Coupé en dezelfde motor als de 850 Sport (de 'spider').In Italië vond er in 1971 een extra make-over plaats om zich aan te passen aan de eisen van exportmarkten zoals de Verenigde Staten, maar dit had geen invloed op het Spaanse model aangezien het niet werd geëxporteerd. Alleen de koplampen en de positie van het embleem op de neus veranderden. ) ouders in de denigrerende zin van het woord.

Seat 850 coupe 2e serie

Seat 850 fabriek

DE 850 ORSA SPRING 1972 SPECIAL
Vanaf 1967 was in Italië de 'Siata Torino' Spring verkrijgbaar, een goedkope alternatieve versie van de Fiat 850 spider, gebaseerd op de tweedeurs sedan, en met een voor die tijd zeer "retro" ontwerp. Siata Torino ging ging failliet en sloot in 1970 zijn deuren na ongeveer 3.500 exemplaren te hebben verkocht. Twee jaar later nam het nieuw opgerichte Officina Realizzazioni Sarde Automobili (ORSA) de licentie over, maar omdat Fiat in 1972 stopte met de productie van het basismodel was het een logische stap om met SEAT te praten, die de 850 nog wel produceerde en naar sommige markten exporteerde als ‘Fiat costruzione SEAT’.

Orsa Spring 1972

Zo werd dit model van 1972 tot 1975 opnieuw geproduceerd op Sardinië (Italië) als ORSA Spring 850 Special -van de Spaanse 850 Special-. De productie ervan was zeer beperkt, aangezien de verkoop van sportwagens in Italië aanzienlijk daalde na de oliecrisis van 1973. Over deze auto is een uitgebreider artikel te vinden als je deze LINK aanklikt

Hoewel Fiat tussen 1971 en 1973 de productie van de 850 stopte, duurde het, afhankelijk van de carrosserie, in Spanje iets langer. In 1974 verliet exemplaar nummer 662.832 de fabriek in de Vrijhandelszone van Barcelona. Het hoogtepunt van zijn populariteit waren de jaren 1970-1971, jaren waarin de productie de grens van 100.000 exemplaren overschreed. Je mag daarbij niet vergeten dat de productie van de SEAT 600 slechts een paar maanden eerder, in 1973, was beëindigd en dat beide modellen dus bijna de gehele commerciële levensduur van de 850 naast elkaar hebben bestaan. De laatste exemplaren werden in 1975 geregistreerd, aangezien er nog voorraad was toen de SEAT 127 uitkwam.

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.