Mijn opa, Remon Staal, werkte in de 20er jaren van de 20e eeuw als taxichauffeur en was een aantal jaren de vaste chauffeur van de bisschop van Breda. In 1927 begon met mijn oma, Maria Staal van Zimmeren hij in het Ginneken een stalling voor auto's in het voormalig klooster van de Zusters Benedictinessen. Niet lang daarna startte hij met een werkplaats om onderhoud aan deze auto's te doen.
Het oorspronkelijke klooster had geen doorgang naar de achterkant dus mijn opa liet de twee ramen naast de voordeur doorbreken. Het bedrijf kreeg de naam "Garage Wilhelmina" boven de doorgang geschilderd.
Van de achtertuin werd nog later een overkapte stalling en werkplaats gemaakt.
In 1937 begon hij met Fiat maar leverde ook Hansa en Dodge. Ondertussen ben ik er ook achter gekomen dat hij in 1934 mee aan de wieg heeft gestaan van Peutax, het beroemde Bredase taxibedrijf.
De foto is genomen in de stallingsruimte.Mijn opa staat links, mijn vader uiterst rechts.
Rond 1937 begon hij zijn eigen taxibedrijf met een stuk of 5 de Soto's. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak zijn die verloren gegaan (gestolen?)
In 1948 werd het pand weer verbouwd (er kwam een smeerstation aan de linkerkant bij) maar het pand bleef herkenbaar als herenhuis.
Pas in 1956 werd de hele benedenverdieping toegevoegd aan het bedrijf. Er kwam een showroom en een helemaal nieuwe gevel. Er was eerder al afscheid genomen van alle merken behalve Fiat en er werd een dealercontract aangegaan voor Vespa.
De achterwand was een fraai sculptuur, helaas verdwenen toen het pand is gesloopt.
Vespa show op de Grote Markt in Breda
Fiat was in die jaren een gewild merk, steeds meer mensen wilden een auto dus het werd in het midden van de 60er jaren noodzakelijk weer uit te breiden.
Dit werd mogelijk omdat aan de Kalishoek een hele rij bebouwing werd afgebroken. De grond kon van de gemeente worden gekocht.
De oude bebouwing op de hoek Ginnekenweg-Kalishoek. Ook zichtbaar op de foto's hierboven.
In 1966 werd over de hele lengte van het bedrijf nieuwbouw gerealiseerd waarbij de werkplaats werd vergroot, er een groot magazijn, een schadewerkplaats en een stalling op de eerste verdieping bij kwamen. Maar wat ook belangrijk was is dat er een grotere showroom werd toegevoegd op de hoek. Eindelijk werd het mogelijk meerdere modellen tegelijk te showen.
Er werkten in die tijd ruim 40 medewerkers. Er werden op jaarbasis tussen de 500 en 600 auto's verkocht.
In 1982 ging het bedrijf helaas failliet.