Zambarbieri logo

In 1966 bouwde Mario Zambarbieri in Milaan een serie racewagens in de klasse Formula Baby Junior. Er zat een Fiat 500 motor in dus dat was tobben. Om de boel wat sneller te maken monteerde hij tussen 1966 en 1968 een opgekietelde Fiat 850 Coupé motor in het chassis maar dan andersom geplaatst als in de meer normale 850's.

In die jaren maakte de auto natuurlijk een ontwikkeling door:

In 1966, de eerste serie van de MZ Formula 850, had deze het chassis van de MZ Formula Baby Junior en een aluminium body.
M.Z. Formula 850 (1966)

Deze auto deed mee aan de eerste Formula 850 race, de trofeo Federauto, die op 1 mei 1966 gereden werd op het circuit van Monza.

De versie van 1967 kreeg een nieuw stalen buizenframe met een fiberglass body en het vermogen van de zelf ontwikkelde motor ging naar 68pk bij 8000 tpm.
M.Z. Formula 850 (1967)

De versie van 1967 kreeg schijfremmen voor en trommelremmen achter. Bijzonder detail waren de veren waarvan de ophangpunten naar binnen het frame waren verplaatst om de aerodynamica te verbeteren.

In 1968 kreeg de auto een nieuwe fiberglass body en remmen afgeleid van de Fiat 124. Om de auto goedkoper te maken daalde het vermogen naar 64pk.
M.Z. Formula 850 (1968)

Een van die auto's (model 1968) stond te koop voor de lieve som van GBP £12,950. Erg zeldzaam dus de prijs zal wel reëel zijn. Je krijgt er de build-sheet en de originele factuur bij.

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Ik zie Pirelli Cinturato's, CN53's. Wat een heerlijke banden waren dit onder Fiats!

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.