Wat is er nieuw?
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
- Handboek Weber DCD 28-36 voor Fiat 850 1000cc
- Motor-porno in de Fiat 850
- De Fiat 850 van mock-up naar opbouw
- ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor
- Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850
- Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850
- Chokekabel voor de Fiat 850
Handboeken
Via een Amerikaanse Facebook groep kreeg ik een gescand exemplaar van de catalogus van Rich Motors Fiat-Abarth in handen. Rich Motors was een Fiat dealer en leverde onder andere ook accessoires om je Fiat mooier te maken en Abarth onderdelen om hem sneller te maken .
Ze waren in '66, '67 en '68 zeer succesvol met hun raceteam, bestaande uit Abarth TC's en Kangaroo's van Fred Plotkin. Als je op de foto klikt krijg je de gescande catalogus in een album te zien. Veel mooie racefoto's en onderdelen.
Op mijn 1000cc motor heb ik een Weber DCD 28-36 gemonteerd die ik lang geleden online kocht zonder dat ik me veel in dat type carburateur had verdiept. Tussen de aankoop en het moment van montage heb ik dus zoveel mogelijk informatie verzameld en ben ik daarna begonnen met een kleine revisie, met onderdelen van Carburateurwinkel.nl. Die zijn gevestigd in Dongen, dat is op "fietsafstand" van Breda dus liever erheen gereden dan gewacht op de bezorgbus.
Dat reviseren was een werkje van niets; uit elkaar, ultrasoon reinigen, goed spoelen en weer in elkaar. Bij het terugmonteren gebruikte ik het handboek van Weber zelf (zie link onder aan dit artikel) en dat legde veel nadruk op het afstellen van de vlotter. Daarvoor is een tooltje te koop maar ik besloot dat zo'n afstelling ook met een boortje van 5mm moest kunnen. Volgende keer koop ik toch het tooltje want eenvoudig ging het niet.
Ik had een andere uitdaging voor de sproeierzetting: veel andere eigenaren van een 850 met een DCD hebben die bepaald op basis van trial and error. Omdat er ook weinig waren die een 1000cc motor hadden zou die methode veel tijd gaan kosten, en dan de voorraad sproeiers nog niet eens meegeteld.
Op een Britse site, gewijd aan de raceversies van de Hillman Imp, kwam ik iemand tegen die met veel succes racete met DCD op een 998cc motor. En die had de sproeierzetting netjes genoteerd. Dat leek me een goed uitgangspunt en zo kwam ik tot het volgende overzicht:
De getallen in de tweede kolom verwijzen naar de getallen in deze tekening:
Hieronder wordt uitgelegd hoe je de vlotter moet afstellen; ik deed dat met twee asjes van de juiste diameter.
Ook voor de carrosserie heb ik handboeken gescand en als PDF op deze site beschikbaar.
CARROSSERIE:
Body Fiat 850 Sport Coupé 70-71 | |
Fiat 850 Sport Spider (bron: riAuto.ch) |
De Nederlands importeur, Leonard Lang, gaf regelmatig datasheets uit met daarop de belangrijkste gegevens van de verschillende Fiat modellen. Natuurlijk ben ik dan weer erg geïnteresseerd in de sheets van de 850 modellen, zodat ik die weer op deze site kan publiceren. Klikken is kijken.
Als je geen onderdelen hebt heb je aan werkplaatshandboeken ook niet altijd iets. Daarom hier de onderdelenboeken van de diverse Fiat 850's, zowel technisch als carrosserie. Ook hier geldt: klikken is openen.
TECHNISCH:
Onderdelen Fiat 850T 1970-1972 van Mike van Leeuwen |
Deze serie bestaat uit technische informatie: Technische gegevens en werkplaatshandboeken
Het Engelstalige werkplaatshandboek
Als je op de link klikt wordt het bestand meteen gedownload.